Dåligt fokus
Hej!
Jag har frågat på foto.ifokus, men jag frågar här också ;)
Jag har nyligen köpt ett Canon 70-200 f.4 IS till min Canon EOS 1000D. Jag köpte det mycket därför att jag läst att det är ett av de skarpaste objektiven i samma prisklass.
Men jag märker att mina bilder ofta inte blir lika skarpa. Ibland när jag fotar en porträttbild på t.ex. en häst och objektet står still så kan bilden bli oskarp, precis som om fokus har hamnat fel. Andra gånger när hästen är i rörelse så blir bilderna knivskarpa. Skärpan varierar alltså väldigt mycket även fast jag inte tycker att jag gör något fel.
Vad tror ni? Är det mig det är fel på eller är det objektivet? Jag har frågat Canon och de sa att jag skulle gå till en "verkstad" och justera och kalibrera om det, jag har aldrig hört talas om det så jag vet inte?? Vad tror ni?
Tacksam för alla svar!
Hälsningar Hanna :)
Vilken inställning har du din autofokus på? Du kanske har råkat komma åt så att kameran fokuserar på rörelse?
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Jag har på den "vanliga". Finns det fler som man kan ändra på fokusen på förutom den mellan manuell och auto??
Du har inte råkat komma åt närgränsknappen på objektivet?
Jo, så kan det vara! Kan det bli sådana knepigheter med fokusen och skärpan ifallatt den har stått fel??
Har du råkat ställa in den på 3 meter blir det suddigt om du försöker ta bilder på kortare avstånd än så. Ibland har jag av misstag kommit åt närgränsknappen på mitt 70-200/2.8 nämligen.
#2: Jag vet inte exakt hur det är med 1000D, men på min 400D kan jag iaf ställa in så att autofokusen antingen fokuserar på sitta motiv, motiv som rör sig eller både och.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#5 Okej. Vet du om det blir det samma skillnad om hästen står på 10 meters avstånd och jag har knappen inställd på 1 meter (? den närmare av dem)??
#6 Okej, tack för tipset! Jag ska kolla ;)
För min del brukar det inte göra någon skillnad, jag har för det mesta knappen i 1.5-metersläget.
Prova med ett annat objektiv, då kan du se om problemet ligger i kameran eller i objektivet.
Okej, tack så mycket för tipsen! :)