Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 17-köpråd
Läst 2250 ggr
ElinSvensson
0

Ny kamera/objektiv

Hallå allihopa.
Just nu är jag lite förvirrad känner att jag vill ha något nytt till fotoutrustningen som kan få mig på lite back on track. Något nytt att jobba med.  Jag har pengarna, men antingen är det kamera eller objektiv. Min kamera är sedan början av 08 skulle jag tro, så fyller 3 nu i vinter och har gått rätt mycket. Men samtidigt om jag köper ny kamera har jag bara 2 "skit" objektiv och ett Canon 50mm F/1.8. Så en ny kamera skulle nog ändå inte göra det rättvisa. Funderade då över Canon 50D/60D/7D men har inte en aning på den punkten.

Så vad tycker ni? Ett macro, ett nytt tele, kamera?? Usch bli galen på sådant hära Tungan ute

/elin

EmelieJolly
0

Jag skulle köpa ett objektiv om jag var du :)

Diizkmedel
0

Jag skulle oxå köopa ett nytt objektiv

That that don't kill you can only make you stonger

Jojaton
0

Ja, satsa på ett nytt, riktigt bra objektiv.

Johanna - Instagram

FotoAlle
0

Vad har du för kamera nu?

Jag skulle satsa på ett nytt objektiv, absolut.

ElinSvensson
0

Canon 350D, funderar på ett L objetkiv, men vet inte om jag vill ha telezoom eller något kortare. Då jag fotar väldigt mycket människor och poträtt, men jag har ju faktiskt mitt 50mm till poträtt!

nibema
0

Ett 70-200 är perfekt både till porträtt och till hästar, och har tillräckligt hög kvalitet för att även göra mer avancerade kameramodeller rättvisa. Finns ju både i Canon, Sigma och Tamron, både med och utan bildstabilisator hos Canon och Sigma.

EmelieJolly
0

Ja jag har ett tamron 70-200 och det är hur bra som helst! Jag är supernöjd verkligen!

Lueur
0

Jag hade köpt kamera, helt klart. Byta upp sig är underbart, har hört bra saker om Canon 50D, själv är jag Nikon människa ;) men den har jag hört bara bra om :)

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

FotoAlle
0

Sigma har ett intressant 50-150/2,8 - det skulle nog jag köpa :-)

Byta kamera tycker jag att du kan göra när du själv känner att du har vuxit ur den du har nu.

josefijn
0

håller med andra här, objektivköp vore nog på sin plats! :)
Investerade själv i ett Tamron 70-200/f2,8, och det är superbt!

ElinSvensson
0

Lite klurigt detta. För med ny kamera känns det inte rättvist med ett tamron 55-200 f/4-5.6 men vet inte hur länge min andra håller och kände faktiskt för länge sedan att jag växte ur den, men har inte försökt hänga upp mig så mycket på det.

Är sugen på ett Canon 70-200 f2.8 eller 4. Lite osäker på ett tamron/sigma då drömmen alltid har varit ett L objektiv;)

#8 Har också hört massa gott om den, men verkar inte finnas kvar nu när 60D har tagit över Rynkar på näsan

Jojaton
0

#12 Om du nu byter upp dig så tror jag inte 60D är sämre än 50D ;)

Johanna - Instagram

FotoAlle
0

Rajala Camera

Här en mycket bra butik med 50D och Bra priser!

Här får du både en ny kamera och ett nytt bra objektiv

50D + 17-85 IS + 70-300 IS

FotoAlle
0

Och 7D är en fantastisk kamera!

ElinSvensson
0

Tack för länken i #13. Mer sugen på en 50D, vet inte varför men en sak är ju att 60D har SD kort, inte sugen på att byta hela min uppsättning av minneskort, sedan är filmfunktionen inte så lockande heller. Tror jag klarar mig på en 50D.

Vad jag har förstått så är 7D också hel grym! Men tror faktiskt jag skulle nöja mig med en 50D:)

nibema
0

50D finns bl.a. på digicom.nu för 7990 kr och så kan du säkert hitta bättre begagnade hos tex Rajala. Ibland säljer fotokungen.com utgångna modeller till  bra pris. Har goda erfarenheter av både DigiCom och Fotokungen.

Eftersom du är intresserad av en 50D kan du ju även fundera på en 40D om du råkar komma över en.

ElinSvensson
0

#16 Tack för tipsen. Hur är det med att köpa begagnad kamera? Med exponeringar osv. gäller garantin även om man köper begagnat?:) Det skulle ju kunna funka med en begagnad 40D/50D samt ett 70-200 f/4 L. Det hade ju varit grymt, får se om jag kan hitta något!

nibema
0

Beror nog på hur pass gammal kameran är, men oavsett om kameran är såpass gammal att garantin gått ut brukar kameraaffärer lämna egen garanti på allt mellan ett par månader och ett år om det är begagnat.

Annars, köp en ny 50D på digicom.nu eller någon annanstans (kolla t.ex prisjakt.nu vilka ställen som har 50D i lager fortfarande). Lasses Fotofynd är också bra, han har en del begagnade kameror och objektiv.

På 40D och 50D kan exponeringar vara lite knepiga att kolla själv, men astrojargon.net har ett gratisprogram som visar antal exponeringar. Testade programmet på min 40D som gått jag vet gått ca 140.000 exponeringar och det stämde.

FotoAlle
0

#16 - Rajala har samma pris för nya 50D