Blir så J****a arg!
En tjej (Som jag vet vem det är) har tagit min bild utan att fråga, och publicerat på sin egen bilddagbok och klippt bort mitt copyright tecken.
Jag bad henne ta bort den både via bilddagboken och fb på bilddagboken tog hon bort min kommentar och tog bort mig som vän och på facebook skickade jag ett medelande till henne men då bara ignorerade hon mig och tog bort mig som vän och blockade mig.
Loggade in på min syrras bdb och snmälde bilden så jag inte kunde för jag kommer inte in på hennes bdb.
Skrev stöld av bild och att hon inte hade ägarrätt, men tror ni dom tar bort bilden, näe?!
Eftersom det var min bild och hon hade kopierings skydd, så tog jag mig friheten och printade den.
Byt grupp om det är fel….
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
Men är det hon på bilden?
That that don't kill you can only make you stonger
Fast å andra sidan är det kanske inte hela världen att bilden ligger uppe där? Du får ställa dig själv frågan om det är värt att lägga ner en massa energi på att få bort en bild från någons bilddagbok eller inte.. Förstår om du blir sur på hur hon agerar.. hade också blivit irriterad. Men om jag vore du skulle jag nog bara ignorerat det hela, hon tjänar trots allt inget på att ha den liggandes där. Hade varit skillnad om den publicerats i en tidning, annons, publik hemsida eller liknande.
Men du kan ju alltid ta reda på hennes vanliga mejl eller telefonummer.
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#2 Ja det är hon och en ridskolehäst, och hon hade bett mig lägga ut dom så hon fick se dom, så jag hade tillåtelse att publicera dom.
Men hon hade INTE tillåtelse att printa mina bilder.
#3 Men när hon ignorerat mig så totalt när jag bett henne snällt så jag vill verkligen få bort den, den är min och hon har stulit den, känns inte ok att hon typ ska "vinna" detta.
Verkar lite omoget när man skriver det så här >.<
Men hon ska lära sig att man inte gör såhär!
Ska snacka med henne i skolan…………
Du får vara nogrannare med att sätta din logga mitt på bilden så det blir svårare att klippa bort.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#4 Jag tycker att det är ok att kopiera dem när det är en själv på bilden, men inte att ignorera och sedan blockera, då blir det mer som en stöld
That that don't kill you can only make you stonger
Skicka faktura.
#5 Ska bli, men det är så sällan jag redigerar mina bilder :/
#6 Men inte utan att fråga :(! kunde lixom frågat får jag ta den bilden och visst så länge dom frågar är det "fritt fram".
Men hon har ju klippt bort © tecknet och blockat och ignorerat mig på både bdb och fb :(!
#7 Vet inte hur man gör xD
Men jag typ gick förbi henne i skolan och sa "Du får ta bort bilden från din bilddagbok" och hon blev as rädd och typ vågade inte säga något och helt röd i ansiktet xD Men hon har inte tagit bort den -.-
#8 Googla.
Frågade du om du fick fotta henne?
Jag blir grymt sur när de är folk och tar kort på mig när jag rider utan att de har frågat om lov.
Enligt svensk lag får man fota vem som helst, var som helst, och göra i princip vad man vill med bilderna. Undantag gäller på militära marker eller andra platser med officiellt fotoförbud samt att publicera bilder i kränkande sammanhang alternativt reklam. Hästfotografer får alltså i regel fota vilken ryttare som helst och publicera bilder på internet i valfri utsträckning utan att ryttaren/hästägaren har någonting att säga till om. Däremot, viktigt att poängtera, om ryttaren/ägaren inte vill fotograferas eller finnas på internet tycker jag att det är varje professionella fotografs skyldighet att rätta sig efter detta, även om man inte måste.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Sa jag att de var olagligt? Nääe tänkte väl de.
#14 Det påstod jag inte heller, min poäng var att det är upp till varje fotograf att avgöra själv hur man ställer sig i sådana frågor, men att jag tycker att man i längden alltid tjänar på att göra som ryttaren eller hästägaren önskar. Alltså sa jag inte emot dig, jag ansåg bara att det du skrev egentligen inte rörde TS fråga.
#15 Då hade TS kunnat ignorera min fråga, ist för att du skulle skriva om ännu mera som inte rör hennes fråga?
#16 Visst hade jag kunnat göra det, men jag anser att skriver man någonting i ett forum för diskussioner får man räkna med att få svar 
#17 Varför säger du då att min fråga inte har med tråden att göra?
#18 Jag sa inte att det var så, jag sa att JAG ansåg det. Det är två skilda saker. Alla får skriva precis vad de vill (inom sajtens Skrivregler givetvis) och tycka vad man vill, självklart. Jag skrev någonting som jag tyckte var ett relevant svar på det du skrev, även om kanske inte du eller alla andra tycker det. Samma sak som att du tyckte ditt svar var relevant medan jag kanske inte helt höll med.
Tycker inte längre att detta är värt att ödsla tid på, bättre att tråden får handla helt om TS så att hon får svar på det hon vill veta!
#0 Hur har det gått?