Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 1246 ggr
Anna
0

Efterföljare till D700

Jag planerar att under 2011 eller runt nästa årsskifte (11/12) införskaffa ytterligare ett kamerahus, och är sedan tidigare väldigt intresserad av D700.

Men pga rykten om att efterföljaren till D700 släpps under kommande år (2011) tänkte jag höra mig för lite först. Är det någon här som har läst/hört något om detta eller vet mer?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

IdaSH
0

Har för mig att Nikon själva har sagt att efterföljaren kommer under 2011, dock inte exakt när. Så är du inte i akut behov av den är det kanske läge att vänta och se efter jul. Å andra sidan, det D700n kan idag kan den imorgon också, oavsett uppföljare ;)

Mvh Ida

www.krusfoto.se

Anna
0

#1 Precis så jag tänker också! Om efterföljaren ligger mycket högre i pris kommer jag inte kunna finansiera det inköpet utan istället satsa helhjärtat på D700, men skiljer det relativt "lite" kanske det kan vara värt att spara lite extra… Det var så jag tänkte :)

annaattlid.se

nibema
0

Har du tur sjunker D700 en del i pris i samband med att efterföljaren lanseras, så det kan kanske vara värt att avvakta lite, oavsett om du vill ha en D700 eller uppföljaren.

I vilket fall tror jag inte du skulle ångra köpet av en D700. Verkar vara en superkamera, och jag hade själv kunnat tänka mig en sådan om jag inte redan hade lagt en mindre förmögenhet på Canon-objektiv Tungan ute

Anna
0

#3 Precis, tack för dina tankar :)

Grejen är att i mitt förra kameraköp velade jag mellan att köpa D200 direkt eller spara ett halvår till och ha råd med D300. Jag valde D200 och i efterhand förstår jag att det blev lite av ett för stort impulsköp och det jag egentligen var ute efter var D300 (mest med brushanteringen i åtanke). Missförstå mig rätt, är otroligt nöjd med D200 och egentligen har den aldrig svikit mig, men trots ljusstark optik har jag problem med brus i ridhus.

Så nu är jag rädd att göra samma "misstag", att välja D700 framför uppföljaren för att spara pengar och sedan ångra mig för att uppföljaren egentligen var det jag letade efter. Fast det är klart, i detta fallet lär väl inte bruset vara något problem, D700 har ju en av de bästa brushanteringarna på marknaden, och jag kan inte komma på någonting annat som jag saknar hos D200.

annaattlid.se

nibema
0

Då är det i vilket fall absolut värt att avvakta med något inköp, åtminstone sålänge du har en fungerande kamera. D700 försvinner ju inte heller från jordens yta i samma sekund uppföljaren lanseras, så när det finns mer info om uppföljaren har du ändå åtminstone lite tid på dig att jämföra och fundera vilken av dem du ska köpa.

Förstår helt hur du resonerar och tänker likadant själv. Jag ville avvakta med ny kamera tills "den rätta kameran" dök upp, och hoppades att min kära 40D, som jag var supernöjd med, skulle fungera under tiden. I somras/höstas började den dock lägga av så smått efter nästan 150.000 exponeringar, så jag fick lik förbannat köpa en kamera.

Jojaton
0

Vänta i alla fall tills den nya kommer, och se vilken det är du vill ha mest.

Jag har länge tänkt köpa D700 eller uppdateringen, men jag vill ha en kamera med filmfunktion så jag "måste" nog vänta på uppdateringen.

Johanna - Instagram

Arkan
0

Jag har samma tanke, jag beställde hem en Nikon D700 tillsammans med ett 70-200 ƒ2.8 VR 2 för ca ett år sen men avbröt köpen då jag faktiskt inte hade speciellt mycket fotoamitioner just då och kännde att det nog mest skulle bli bortkastade pengar. Så nu väntar jag och ser vad uppföljaren har att erbjuda. Nikon D700 är en suverän kamera och med bra optik levererar den bilder med så bra kvallite så det verkligen känns i hjärtat, men tekniken går ju faktiskt frammåt med stormsteg och det kan bara bli bättre!

Jag kommer få bra rabatter på kamera och optik från skolan, men hamnar den nya kameran på ett orimligt pris trotts rabatter så blir det nog en D700 ändå, men det gör inget, för man kan inte vara annat än nöjd med den kameran.