Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 1031 ggr
LitenPyssling
0

Nikon D200

Vad säger ni om Nikon D200?

För och nackdelar?
Erfarenheter kring kameran?
Storlek, den som D80 eller mindre som D60 eller till och med större?
D200 jämförelse med D80?
Megapixlar?
Allt vad ni kommer på, berätta gärna!

Funderar på att stega upp ifrån min D80, men vill höra om kameran passar mig överhuvudtaget.
Jag saknar något med D80:n men kan inte riktigt sätta fingret på vad.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Anna
0

D200 väger 830g utan batterier, D80 väger 585g utan batterier, så D200 är definitivt större och tyngre - vilket är positivt i mina ögon. För jag tror det är precis det du saknar hos D80 - den lite mer professionella känslan av en robust, rejäl kamera. Så var det iallafall för mig när jag bytte från D50 till D200 och jag är helnöjd på den fronten, D200 är totalt underbar att hålla i och arbeta med.

Nackdelar:

- Brushanteringen, jag går helst inte över ISO 800
- Batteritiden (jag har batterigrepp + två batterier vilket gör att jag inte upplever batteritiden som ett problem utan men ett batteri håller bara ca max 500 exponeringar enligt vad jag upplevt tidigare)

Det är de enda nackdelar jag upplevt. Jag vet inte exakt hur stort steget är mellan D80 och D200 men jag upplevde stor skillnad bildmässigt mellan D50 och D200 (till det bättre, givetvis).

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

LitenPyssling
0

#1 Vilken skillnad märkte du vid uppgraderingen?

Jag söker en rejäl kamera då jag får bättre balansering med tyngre samt större kameror. Visst min D80 duger fin fint på detta plan, men kan ibland uppleva den som lite liten men oftast helt nöjd.
Stämmer mycket det du säger, jag vill dessutom ha något att jobba med då jag känner att D80 är helt igenom lärd snart.
Så jag funderar på uppgradering men vet inte vilken jag ska uppgradera till när väl stunden är inne, därmed funderingarna kring D200 som jag hört gott om.
Men även D300 finns i mina tankar och ev. D400 tror jag det var.
Många finns i tankarna men det som avgör är het klart den som känns mest passande.

Anna
0

Tar du steget till D300 eller D300s tror jag du upplever ännu större skillnad och får ännu mer att jobba med, så det skulle jag nog göra om jag var du. Dessa är ju kameror med enbart halvmanuella/helmanuella lägen vilket gör att om man inte är van vid det sedan tidigare får man mycket att jobba med och det blir en utmaning att fota, vilket iallafall sporrade mig att bli ännu bättre!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

LitenPyssling
0

#3 Problemet är att jag vill inte att det ska bli alldeles för mycket på en gång.
En jag känner började med D40 och hoppade sedan efter drygt 1år direkt upp till D300 och jag upplever ingen kunskap i dennes användning av kameran.
Så vill inte ha allt för stor skillnad samtidigt som jag verkligen vill ha något att jobba med.
Jag använder enbart manuellt nu på min kamera sedan 6 månader tillbaka och känner att jag fått ut allt och vill ha lite mer att bita i.
Mitt fotointresse har dalat otrolgit sedan jag valde en fotolinje men tror mycket handlar om att jag fattat min kamera till 90% just nu och de återstående 10% håller jag på att lär mig nu.
Känner sug efter något att bita i och vill ha en något mer avancerad men ändå inte en allt för stor skillnad!

Jag fotade med en D300 för 2år sedan på en mässa, fotografen hade med sig denna samt en D80 och det var även han samt den andre fotografen (med ett x antal år inom fotobranshen) som rekomenderade mig en D80 då de tyckte min kompakt var alldeles för enkel för mig.
De sa att jag skulle satsa på en D300 eller högre när och om jag började fundera på uppgradering då de tyckte jag var en person med "Det lilla extra" som kräver sin sak.
Därmed mina tankar kring D200, D300 och D400.
Man blir ju peppad på dessa i och med rekomendationen från dessa fotografer!

Jojaton
0

D200 och D300 är i samma klass, du får en bättre kamera om du köper en D300 eftersom den är nyare, men själva hoppet är lika stort. D300 ger dig dock bättre brushantering, lite bättre bildkvalite, lite nyare funktioner osv.

Johanna - Instagram

LitenPyssling
0

#5 Okej, vad ligger en D300 resp. D200 på?
Jag har funderat mycket på D200.

Jojaton
0

Du måste nog köpa båda modellerna begagnade - har ingen koll på priset dock. Kolla på blocket och fotosidan.se :)

Johanna - Instagram

LitenPyssling
0

#7 Okej =)