Dyr DSLR+billig optik vs. billig DSLR+dyr optik?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur ser ni på detta?
Är det, enligt er, bättre att investera i riktigt bra objektiv och använda dessa med en lite "sämre" kamera, eller tvärtom, investera i en riktigt bra kamera och sedan lägga mindre pengar på optik?
Motivera och diskutera!
Här nedan är ett klipp där detta testas.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Följer gärna tråden.
Jag har en Canon 30d och två billiga objektiv. Köpte allt begagnat för några år sedan, så det blev liksom det det blev. Kameran älskar jag, men jag vill gärna ha bättre objektiv, men har inte haft råd ännu. Vet inte riktigt var jag vill ha sagt med detta. Men skulle jag köpa en kamera nu, skulle jag nog välja en "sämre" kamera och riktigt bra objektiv.
det känns som att jag hellre skulle lägga pengarna på ett bra objektiv och sämre kamera.. har man en superkamera med dåligt objektiv så blir det ju ändå inte några skarpa bilder.. det spelar inte så stor roll om man kan gå upp i ISO om objektivet inte levererar skarpa bilder.. Har man däremot en sämre kamera och riktigt bra objektiv, blir bilderna skarpa ändå och man behöver inte gå upp i ISO om man har ett ljusstarkt objektiv innan!
det är lite svårt det där, för samtidigt vill man ju att kameran ska ligga bra i handen och jag gillar de lite större och tyngre och många av de billigare är rätt små..
#5 Kai är väldigt fast vid sina Nikons, det tar nog emot för honom att använda Canon och prata gott om dem 
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Helst dyr kamera och dyra objektiv
Men om man ska välja något av dom två alternativen så blir det billig kamera med dyra objektiv, av två anledningar.
Dels det som nämnts ovan, att billiga objektiv inte gör en dyr kamera rättvisa, är det tillräckligt dyr kamera (fullformat) är det inte ens säkert att dom passar…
Samt att objektiven kommer fungera långt efter kameran gått sönder, alltså är det en bättre investering att satsa på lite dyrare objektiv än dyrare kamera.
Sen kommer det komma en punkt för fotografer när man måste byta upp sig då man växt ur sin kamera, man kanske behöver bättre ISO-egenskaper, eller liknande. Och då ska man självklart satsa på en dyrare kamera, men då har man förmodligen dom dyrare objektiven som kan göra kameran rättvisa.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Jag byter upp mig för tillfället från nikon d60 men till sommaren/hösten kommer ett ljusstarkt telezoom införskaffas sen behöver jag nog inget mer kamerarealterat på ett bra tag, men om man ska följa tråden hade ja valt billig kamera och dyrt objektiv.
Haha vilken skön kille på filmen! :D
Och säger som de flesta andra, hellre ett riktigt bra objektiv och en OK kamera än tvärt emot.
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus