Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 1035 ggr
Marija
0

Inspiration - Hur gör ni?

Nu var det väldigt längesen jag skrev ett inlägg här men känner att det kanske är dax. Jag har i princip inte rört en kamera sen jag slutade "hänga" här. Men nu har jag varit här inne och kollat bland trådarna och alla härliga bilder (!) och visst kliar det lite i fingrarna, men inte tillräckligt. Vill jättegärna hitta lite inspiration och motivering för att fota igen men just nu känns det bara påtvingat. Bara för att man inte hittar någon motivation under en period kan det ju inte vara "the end" för hästfotograferingen, det vore trist i så fall.

Så nu vill jag veta! Glad

Vad gör ni när inspirationen tar slut? Vad hittar ni på för att få tillbaka motivationen?

Tror säkert att det är fler än jag som är lite (eller mycket) omotiverade just nu så posta alla tips ni kan komma på! Skrattande

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Elshira
0

Att bara fota hästar hästar hästar hästar blir tråkigt till slut, eller ja inte tråkigt men man blir "mättad".

Fota något helt annat för kul skul. Har du en killkompis som kör cross - åk med på en träning/tävling, eller har syrran en fiol - försök fota den ur någon lite cool vinkel. Fota både allt som rör sig och står still, själv gillar jag också att leka lite med svart/vitt brun/vitt för att få en gamal kännsla.

Om du inte har en lite vanlig kompaktkamera så tycker jag du ska skaffa dig en sådan med. De är inte så dyra och kan vara med över allt hela tiden. Med systemkameran känns det som att man ska "ta tag i och fota något" och släpa med sig den.

Själv fick jag lite pippi förra våren, jag hoppade på mopeden med kameran i handen så åkte jag runt i bygden där jag bor och fotade allt från hus, buskar, vägar och djur.

Så här är lite resultat av förra årets lite galna idéer och fotosamanhang:

Länk med blandade bilder

Bland de bilderna sprang jag på ett kid när jag lagade hästhagen, mobilkameran (fick fota en häftig bild på vättern från bilen, sniglar som parade sig rakt utaanför min dörr, ett äpple med i svart/blått/vitt, snödroppar - underifrån!

Tänk inte så mycket på vad du fotar, försök inte få till det så bra (vara noga med allt ifrån miljön till inställningar) - Fota bara!

Och när du hittat något som verkade roligt/intressant - då kan du ta med kameran.

Lagom är bäst, att bara fota hästar blir långtråkigt - blanda upp med lite annat så kommer du snart sakna att fota en fin hästbild! ;D

Hakuna matata!

[iissa]
0

När jag tappade suget lite startade jag min fotoblogg: www.fannyysphoto.blogg.se , tack vare det blir det mycket roligare att fotografera! Man har något att "fota till", någonstans att visa upp sina bilder och man vet att det finns folk som tycker om att titta på dom :)

Fotoesset
0

Ibland kan jag känna att inspirationen tar slut när jag fotograferar hästar. Kameran åker med 99% av alla gånger jag åker ut till hästen så visst "tröttnar" jag. Oftast beror det på hur jag känner mig och vädret! Regnar det så vill jag inte, är det tråkigt väder vill jag inte då heller.  Men det bästa med mina hästar är att jag kan variera mig väldigt mycket.Vissa perioder är det huvudbilder som gäller, andra är det en massa rörelse osv.

Det absolut bästa är de stora skillnander mellan årstiderna. Nu har jag inte en massa skog att rida i eller såhär, men bara att gå till ett rapsfält och ta poträtt fram mot sommaren ger ju fina bilder. Även vid betesläpp kan man få så fina bilder när de springer. Det blir liksom "fria" bilder. Och hur härligt är det inte att fotografera någon på en stubbåker fram mot hösten? Eller när träden skiftar färg. Även snön kan ge så himla fina bilder! Där kan man verkligen variera sig något enormt.

Om du någon gång verkligen tappar inspirationen så kan du ju gå in på min hemsida och kolla lite. Fotoesset heter den!

jojjehanna
0

Jag får inte riktigt tappa inspirationen. Jag har ju frilansandet som en del av min inkomst som ska försörja min familj med huslån etc. (Tur min man drar ett stort strå till stacken Flört) och jag arbetar bara deltid med mitt "riktiga" jobb som lärare (självvalt med deltid).

Jag skriver och fotar för Ridsport och då är det inte så lätt att bara strunta i det för att man inte riktigt känner sig inspirerad. Däremot så gör jag mest detta när jag har fått uppdrag, dvs jag åker inte som förr och chansar. Dessutom, med två små barn kommer de i första hand och att bara åka och finfotografera för att man vill det nu i snö etc hinns inte riktigt med.

Därför blir väl mina bilder mycket likadana, dvs från samma slags evenemang där man ska se hästens exteriör så bra som möjligt och inte en massa konstnärliga bilder. Sen ser jag ibland med avund de som frifotar på samma evenemang som kan ägna 100% till fotona medan jag ofta ska skriva och kan inte missa domarens kommentarer och liknande även om det är gyllene fototillfälle utanför just då. Jag får gilla läget och bita ihop.

Däremot har min inspiration varit lite väl låg i höst/vinter för jag hade alldeles för mycket att göra privat och med mina jobb så jag tappade all fart att sälja bilder privat (rätt olönsamt också) och sköter detta + hemsidan skitdåligt. Dessutom söker jag inte upp så mycket egna uppdrag utan tar mest sånt som tilldelas mig, slutkört helt enkelt.