Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 08-analyser-och-diskussioner
Läst 846 ggr
Anna
0

Ärlighet vid kritisering

Fråga 1: En för dig okänd människa lägger upp en hästbild för kritik. Bilden har många brister och fotografen säger sig vara "extrem nybörjare". Hur ärlig är du när du kritiserar? Motivera.

Fråga 2: En nära vän till dig postar en hästbild för kritik. Även denna bild har många brister och din vän har ändå fotograferat ett tag. Hur ärlig är du när du kritiserar? Motivera.

Följdfråga: Om det är några skillnader mellan dina svar på ovanstående frågor - varför tror du att det är det?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Juicy
0

När det gäller nybörjaren så är jag ärlig och säger vad som kan förbättras med bilden samt ger förslag på vad man kan tänka på till nästa gång. Däremot går jag inte in på detaljer som är oväsentliga i detta fallet.

Är det en nära vän så säger jag vad jag tycker om bilden och varför. Det är ju en bild man kritiserar och inte människan bakom bilden.

Jag gör inte skillnad på om det är någon jag känner eller inte som är fotograf till bilden jag kritiserar. Skillnaden mellan dessa två fall är väl snarare graden av erfarenhet hos fotografen vilket gör att jag kritiserar på olika sätt.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

josefijn
0

i fall 1 är jag ärlig, säger vad hon kan jobba på men på ett VÄNLIGT sätt. om h*n har lyckats med nått på bilden s berömmer jag för det.

Fall 2 är jag osäker..

Anna
0

#2 Varför är du osäker i fall 2?

annaattlid.se

josefijn
0

#3, för jag vill fundera lite.. Skulle det vara en kompis så tror jag inte jag skulle kommentera på internet, utan kanske ta upp det i en diskussion osv, eller då man bollade idéer.

josefijn
0

.. för ifall folk vet vi är änne/nära vänner kanske de inte skulle ta mitt svar seriöst, utan fdå föredrar jag att ta upp det IRL :)

Muzzy96
0

Bra bild är en sak, och ett bra och fint fotografi tycker jag är en annan :P
Så, jag försöker se om bilden är bra eller om det är ett bra fotografi liksom.

Ett fotografi ska kännas häftigt och man säger wow.
En bra bild är tex när man lyckats med en landskapsbild typ, men när det känns som att det inte är så mycke kännsla i den…

så det beror på. Man kan säga att det är en fin bild, eller ett vackert fotografi. och så..

jag försöker vara ärlig vem det än är som frågar, men om man säger att det kanske skulle varit såhär istället och personen säger, men det är ju en bra bild så kan det ju vara det ändå..

nu blev det kanske lite rörigt :P

Monday
0

Jag har alltid haft svårt att ge kritik till personer jag känner så jag skulle helt klart vara olika ärlig beroende på personen. I första fallet skulle jag försöka vara så rak som möjligt och, på ett bra sätt, säga vad, i min mening, är fel med bilden. I andra fallet är jag osäker. Förmodligen skulle jag avstå från att ge kritiken om det inte vore så att kompisen direkt frågade mig, då skulle jag försöka vara så ärlig som möjligt.

http://www.regret-nothing.com

Metinia
0

Jag försöker alltid vara så ärlig som möjligt när jag kritiserar en bild, dock behöver en nybörjare och en mer erfaren fotograf olika sorters kritik. Jag brukar gå på lite hårdare om jag vet att fotografen är duktig men inte lika petig om fotografen är nybörjare.

I fall 1 så skulle jag försöka lyfta fram det som är positivt med bilden (det finns ALLTID saker som är bra med så gott som alla bilder) och kanske inte gå på allt för mycket med det negativa. Framför allt konstruktivt ska man tänka, ge tips m.m.

Fall 2 är knepigare. Kanske att jag skulle försöka vara lite snällare mot en person jag känner, det är lätt att det bli personligt och att personen tolkar det hela fel. Samtidigt så tror jag i det fallet att jag nog har sett andra bilder som min kompis har tagit och om dessa är mycket bättre så kan jag nog gå på lite hårdare ändå. Kanske något i stil med att "den här bilden inte var den bästa du har tagit - jag har sett flera som är bättre".

Egentligen borde man inte särbehandla människor, men jag anser att man behöver ta hänsyn till omständigheterna. Är det en person jag känner som vill ha kritik så ska man se till att denne förstår att det är just bilden jag kritiserar - inte personen i sig. Det gäller självklart även en person jag inte känner, men utifrån egna erfarenheter så är det lättare att ta det personligt om man känner varandra. Det är så jag tänker i alla fall.

Anna
0

Fråga 1: Jag är lika ärlig som om jag kritiserande en mer rutinerad fotograf, men jag väljer orden väl och är extra noga med att på ett peppande och upplyftande sätt märka ut bra saker med bilden, lika väl som jag ger tips på förbättringar.

Fråga 2: Oftast undviker jag att kritisera nära vänners bilder på det sätt som jag kritiserar andra bilder härinne. Jag försöker helt enkelt skilja på min "professionella" sida och min sociala sida. Skulle jag kritisera en kompis bild skulle jag antagligen säga något i stil med vad #8 nämnde, "du har tagit bättre, denna faller mig inte riktigt i smaken" (mao ett mer allmänt omdöme) hellre än ren kritik.

annaattlid.se