Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 08-analyser-och-diskussioner
Läst 966 ggr
Anna
0

Hästfotografer i andra länder

Har ni någon gång tittat på utländska fotografers hästbilder? Inte bara de allra största fotograferna, utan på hästfoton som ligger uppe på exempelvis DeviantART.

Tycker/tror utifrån det ni sett att de fotograferar hästar på samma sätt som vi, går efter samma riktlinjer, framhäver samma saker, tänker på samma sätt?

Gå in på DeviantART och sök på t.ex "equine", "dressage", "horse" eller liknande och skaffa er en uppfattning. Berätta sedan gärna vad ni uppfattar!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Anna
0

Jag tror att olika fotografer resonerar helt olika - inte bara kontinentsvis utan givetvis sådana från samma plats också. Men enligt mig kan man se tydliga skillnader mellan "våra" standardriktlinjer här i Sverige och t.ex USA's syn på saken.

Dessa tre bilder ligger som topp 10 mest populära bilder av ca 10 000 foton vid sökning på "dressage".

Dessa är bilder som jag personligen aldrig skulle eftersträva eller klicka på "Add as favourite" på DeviantART. Varför? För att de kompositionsmässigt, rent tekniskt samt framhävningsmässigt inte uppnår det jag letar efter i hästfoton.

Missförstå mig inte - givetvis finns det mängder utav fina hästbilder och duktiga fotografer i andra länder, allt handlar ju om en smaksak.

Sedan finns det bilder från utländska fotografer som i mina ögon inte är "helt fel" utan som mer tänjer på gränserna på ett sätt som gör dem intressanta och nyskapande.

Exempel:

#1 - kunde lätt uppfattas som osmickrande men är i mina ögon kraftfull och annorlunda

#2 - kanske inte den del av språnget vi tävlingsfotografer eftersträvar, men häftig, tycker jag!

#3 -perspektivet framhäver hästen som oproportionerlig men det vägs upp utav ett häftigt intryck och härligt ljus

#4 - häftig! måste varit svår att fånga

annaattlid.se

nibema
0

Tittar gärna på bilder av hästfotografer från alla möjliga länder, och tycker att den största skillnaden ligger på individuell nivå.

För att generalisera lite tycker jag mig dock se att en del nordamerikanska fotografer (har kollat en del på bl.a. EPnet), åtminstone enligt min smak, ofta har en tendens att överredigera bilder, t.ex. med softning, färgmättnad eller diverse Photoshopeffekter.

Tycker iaf det är kul att titta på andras bilder och bildstil!

Anna
0

#2 Det där med överredigering (eller ja, det som i våra ögon är överredigerat - vem drar gränsen) håller jag med om också!

Och absolut, visst är det både kul och givande att titta på andras bilder.

annaattlid.se

josefijn
0

Intressant tråd!

Jag bor i Finland, och här fotar vi nog på samma sätt som ni, och jag tycker som du Attlid, med att de första bilderna är felkomponerade, och känns helt enkelt inte lyckade.

Lagerquist
0

Nu är jag inte så insatt i fotograf-stilar i olika länder, men håller med det som ni tidigare sagt att stilen är olika från person till person, precis som här hemma! Däremot är det något jag ofta ser, och blir inspirerad av, är att de ofta tar mycket fler detaljbilder och inte bara klassiska korrekta, de vågar experimentera och fotograferar inte enbart "korrekt".

Tomas Holbecher är förvisso en stor internationell fotograf men han har många väldigt snygga bilder från klassiska tävlingar som ändå känns originella och nytänkande!

Generellt tycker jag också att amerikanska fotografer brukar föredra bilder senare i språnget så att hästen vilar/hänger lite mer över hindret, svenskar fotar i regel ett lite tidigare språng strax efter att hästen lämnat marken vid ex. rättuppståenden.

Denna kommentar har tagits bort.
Moalinn
0

alltså, om man kollar på fotografer i sverige så ser vi att alla har olika stilar, ingen fotograferar likadant. Och så är det ju i andra länder också, sen tycker vi här i sverige att dom tex, på Island, får mycket bättre bilder än oss.. men jag tror det är för miljön som är där. Och självklart samma i alla andra länder.
Dom i kina kanske tycker att vi i sverige tar så otroligt fina och snygga bilder.

Sen håller jag med er andra, vissa bilder kan vara väldigt överdrivna, vissa kan vara läskigt fina osv…
håller med er fullt ut!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto