Fota hästar i snö.
Hej !
Skulle jätte gärna vilja få några bra tips när man ska fota hästar i snön "stillastående". Jag har själv egna hästar men bilderna blir alrdig bra tycker jag.. Antingen så blir dom för ljusa eller så blir dom mörka på vissa ställen & ljusa på andra, speciellt när jag fotar min mörkbruna häst .
Vad tycker ni om den här bilden ? säg vad jag skulle kunna göra för att bättre bilden :) (är lite "nybörjare" med det här me systemkameror)
Om du vill ha fina vanliga porträtt så fota när det är molnigt eller jämn skugga, så får du inte det problemet :) Och om du verkligen vill fota i solen, så hitta på något roligt istället! Som motljus osv, experimentera lite :)

Riktigt så enkelt som punktmätning är det inte. Att punktmäta och få resultatet man vill ha är en konst.
Bilden som du visar är inte så tokig, den går att fixa till i bildbehandling utan större problem. Snö är alltid knepigt, och i solsken får man så stor kontrast att man måste bestämma sig för att offra någonting. När man tar mörka hästar kanske man offrar snön och låter den frätas ur till helvitt någonstans.
Det finns lite mer utrymme för redigering av tonomfånget när man tar RAW, men det är inte alldeles enkelt att lära sig verktygen.
För exponeringen är det bästa hjälpmedlet att chimpa med högdagervarning.
Om man lär sig gränserna för vad kameran klarar, kan man punktmäta på det ljusaste där man fortfarande vill ha någonting kvar och använda kompensation för att det inte ska bli urfrätt. Men det kräver många försök och en hel del misslyckande innan man blir klar över hur man ska göra. Ofta handlar det om att punktmäta snön och ställa +2 som kompensering, men det kan vara uppåt +3 på en del kameror.
I den här bilden är någonting blockerat vitt, vilket syns på histogrammet. Men om man vill ha bra teckning i det mörkaste på hästen måste exponeringen ligga så högt som här för att man inte ska få posterisering i det mörkaste när man mixtrar med kurvorna. Den här bilden kan man dra vänstra ankarpunkten för kurvan åt höger på för att få djupare svärta i det svarta vid ögat och god teckning i hästens skuggsida när man lyfter kurvan lite grann långt till vänster. Bilden blir ganska bra då.
Och vem trodde att det skulle vara enkelt?