Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 1667 ggr
emeliekarlssoonn
0

Autofokusen fungerar inte

Har under ett par månader inte varit så aktiv med att fotografera då datorn varit smockfull, men ska i helgen och köpa en extern hårddisk och hade även planerat att en kompis skulle fotografera när jag rider. Kruxet är bara att mitt Tamron 70-300mm f/4-5.6 objektiv inte fokuserar utan det låter bara konstigt och "knarrar" om det. Rynkar på näsan
Den manuella fokusen fungerar fläckfritt men det är ju inte jätteenkelt att fota med när man är ovan.

Objektivet har alltså legat i kameraväskan med båda objektivlocken på och har inte varit utsatt för stötar eller nått annat som skulle kunna skada objektivet. Mina två andra objektiv (50mm f/1.8 och 18-55mm) fungerar klockrent.

Inkanyezi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om det är garanti kvar, så gå dit där du har köpt det och lämna in det.

Om du inte längre har garanti, så är det numera ett objektiv med manuell fokus.

Det du har råkat ut för är ett problem som tillverkaren är medveten om, och som finns inskrivet i bruksanvisningen som varningar på ett par ställen. Tyvärr är det varningar som man i praktiken inte kommer att följa, och det är alltså risk att man skadar objektivets AF-mekanism genom normal användning. Jag betraktar det som ett fel i konstruktionen; andra objektiv tar inte skada av att man sätter på och tar av motljusskydd, filter och objektivlock. Ungefär så här står det i bruksanvisningen:

• ! För att sätta på och ta av motljusskyddet på A17, förvissa dig om att ställa kameran eller objektivet i MF-läge. Bajonettringen för motljusskyddet vrider sig tillsammans med fokuseringsringen. Att försöka sätta på motljusskyddet när kameran eller objektivet står i AF-läge tvingar fokusringen att vridas och kommer att skada kameran eller objektivet.

Det betyder alltså att man riskerar att skada objektivets autofokusmekanik om man inte ställer om det till MF när man tar av eller sätter på motljusskyddet. Samma gäller så klart också om man skruvar i eller ur ett filter. Det finns ytterligare någon varning i bruksanvisningen. Och jag gissar att du liksom andra inte har fått någon svensk bruksanvisning.

Man kan enligt svensk lag häva köpet för ett sånt fel, alltså lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka. Garantitiden är 2 år.

emeliekarlssoonn
0

#1 Tack för svaret. :)
Har fått kamera+objektiv av pappa så får höra med honom om han har papper och sånt kvar.