Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 15-bildhantering
Läst 3390 ggr
LillaLinn
0

Gimp på svenska?

Har nyss laddat ner gimp, men det blev på engelska. Hur gör jag för att ladda ner på svenska?

Inkanyezi
0

Det finns i Gimp, du behöver inte ladda ner något mer, men något är krokigt i ditt system om Gimp inte använder rätt språk. Gimp använder vanligen systemets språk om man inte har gjort något alls annat än installerat.

Det finns en bugg i Gimp som gör att systemvariabeln LANG=se inte funkar, och jag vet inte varför. Om man har den variabeln satt, så kör Gimp på engelska. För att fixa till det gör man så här:

(Jag antar att du har Windows)

Man öppnar kontrollpanelen, väljer System, och där tar man fliken Avancerat.

Långt ner finns knappen Miljövariabler, som man öppnar och då får man upp en dialog där alla miljövariabler syns. Du har troligen variabeln LANG=SE.

Välj att ta bort den miljövariabeln och se om du får svenska då. (Miljövariabeln ändras inte förrän man har tryckt OK för alla dialogerna tills kontrollpanelen stängs.)

Johanna-iza
0

Där du laddar ner Gimp (gimp.org) ska det finnas en länk där det står Svenska, där trycker du så får du Gimp på svenska (:
Kan Printa om du inte förstår ;)

Inkanyezi
0

Jag har lyckats få fram den där miljövariabeln nu; värdet ska vara sv

Om du alltså öppnar Kontrollpanelen > System > Avancerat > Miljövariabler

så lägger du till Ny

Och där skrivar du miljövariabelns namn LANG

(Om det redan finns en LANG med annat värde kan man redigera den eller ta bort den först innan man lägger till.)

i fältet för värde skriver du in sv

och så stänger du med OK i alla fönstren i kontrollpanelen, så ska Gimp bli svensk.

LillaLinn
0

Så jag kan ändra spåket på Gimp utan att behöva avinstallera och installera igen då? Ska prova:)

Inkanyezi
0

Stämmer, det finns en himla massa olika språk med. Om du till exempel anger nl för den där variabeln blir det holländska. Alla språkfilerna ligger i en undermapp under GTK i Gimps programmapp, och de har tillägg .mo, så du kan själv kolla vilka språk som finns.

Och om man har problemet att bara engelska kommer upp så hjälper det inte att installera om, för det blir samma sak i alla fall. Alla språk finns med när man installerar Gimp. Gimp ställer själv in rätt språk i nästan alla datorer, men det kan bli knas, och då är lösningen att lägga in variabeln LANG för sitt önskade språk i systemet.