Saknar skärpa på ekipaget, och jag stör mig på bakgrunden och den blåa kärran, men har förståelse för att sådant är oundvikligt vid tävlingar. Annars är det mycket behagliga färger och jag gillar komponeringen starkt. Steget är mycket fint fångat.
Precis som nr #1 säger saknas tyvärr skärpa på ekipaget, men jag gillar bilden i helhet :)
Lägger du ner lite tid på att redigera bort störande föremål i bakgrunden så tror jag det tom att den kan bli ännu bättre :)
www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)
#1 & #2 Tack för kritiken! :)
#2 Ska testa det senare ikväll. Tack!

Jag fattar inte riktigt att man skulle kunna se om skärpan ligger på ekipaget när bilden är så liten. För mig ser den ut att vara placerad rätt.
Det som jag tycker är störande är två saker, dels ganska stort skärpedjup, som antagligen inte går att göra något åt med tanke på avståndet, men det skulle gå att få bakgrunden mer oskarp med längre slutartid, vilket så klart ställer större krav på tekniken när man tar bilden. Inte lätt att träffa rätt i steget och få lagom oskärpa i bakgrunden men ekipaget skarpt.
Däremot kan man smeta ut bakgrunden i bildbehandlingen om man inte är alltför känslig för att fotot ska vara "äkta". Man kan göra så att det ser ut som boké, och man kan göra så att det ger intryck av fart hos ekipaget. Jag tror inte man ska lägga ner tid på att ta bort störande koner och sånt, utan snarare smeta ut dem i oskärpa, vare sig det sker i sidled eller helt och hållet. Jag tänker mig att miljön ska vara kvar, men mindre framträdande.
Oj vilken skillnad det blev! Mycket bättre tycker jag, ekipaget syns mer eller vad man ska säga :)

Jag tycker att ekipaget isolerar sig bättre mot bakgrunden så. Det enda som jag ännu ser som lite "overkligt" är att det ser så statiskt ut, nästan som en staty. Steget har du ju fått närmast perfekt, hästen ser bra ut, men bristen på rörelseoskärpa gör att intrycket av att det går undan inte riktigt kommer fram. Om man kan få bara en liten antydan till rörelseoskärpa på de övre ekrarna som gör att det ser ut som om hjulet vrider sig; ekrarna närmast marken är ju still, navet rör sig lika fort som hela ekipaget, men övre delen av hjulet dubbelt så fort. Det kanske går att bryta det som ser nästan fastfruset ut.
Jag tycker att skärpan sitter bra på ekipaget. Kan hålla med om att det är en tråkig bakgrund och vagnen kan man absolut inte göra något åt.
Tycker du har en bra bild, gillar inte de senaste redigeringarna du visar upp eftersom de känns otroligt fejk, oskärpan känns för mycket och som sagt fejk.
Bra del av steget, hästen ser mycket pigg och frammåt ut. Mycket bra bild om man bortser från alla konor i bakgrunden som stjäl lite väl mycket uppmärksamhet
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#8 Blev nog lite för mycket; helst inget alls på ekrar som pekar neråt och bara väldigt lite på ekrarna uppåt. Och som sagt, det är fejk, och om man inte gillar fejk så gör man inte. När det gäller pålagt oskärpa i bakgrunden kan man öka den ju längre bort man kommer, och man kan också selektivt minska färgmättnaden i det som avviker så mycket i färg att det drar blicken till sig.
Och - jag är medveten om att det är fejk, men det kan bli en bild där blicken drar sig åt rätt håll i motivet.
Du råkade inte fånga en svartvit shetlandsponny på bild i Sala?
#9 Okej, tack. :)
#10 Ja, de blev nog lite mycket. Testar ev igen, då jag lagt ner filen i photoshop.
#11 Kan se efter! Vilken "klass"?

Jag hade nog velat ha mindre luft framför hästen då det är så lite bakom vagnen.
Annars störde inte bakgrunden mig speciellt. Jag tror det skulle bli snyggare att klona bort det i bakgrunden än att det blir så suddigt. För övrigt är hästen grymt snygg och jätte fint steg. synd att dem hade en blå vagn.