Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 00-allmänt
Läst 698 ggr
HannaW
0

Förberedelser

Nu såhär innan utomhustävlings-säsongen börjar så tänkte jag att vi skulle kunna skriva lite vad vi gör för förberedelser innan vi åker iväg på en tävling och fotar :)

- Kontaktar du föreningen innan?

- Har du med dig lappar att sätta upp?

- Har du med dig visitkort?

o.s.v.

Hur du förbereder dig inför att fotografera en tävling helt enkelt!

Mari
0

Förra året under våren kontaktade jag alla ridklubbarna här i närheten och skrev ett lagomt långt mail där jag funderade om något sammarbete samt hörde om det var ok om jag var och fotograferade på deras tävlingar. Fick inte ett svar från någon vad jag minns. Dock innan några större tävlingar i Augusti hörde en klubb av sig men det rann ut i sanden och iår hoppas jag på bättre uppslutning.

Jag packar med mig all fotoutrustning jag kan tänka kan behövas, tar med mig minst en lapp med visitkort som sitter i en plastficka, har även visitkort i kameraväskan och jackfickan.

När jag kommer dit på morgonen så går jag till seketariatet och frågar om det är ok om jag fotograferar och hittills har det varit ok, har frågat vart det är ok att stå för dagen och fått förslag på platser där jag får och inte får stå.

När tävlingarna är slut går jag till seketariatet igen och frågar om det är möjligt om de kan skriva ut på sin hemsida att jag varit där - ofta är det helt ok och läggs ut dagen eller dagarna efter tävlingen.

Så brukar det se ut för mig.

I år ska jag organisera mig bättre, ha en väska/påse färdigpackad med det jag behöver så jag slipper springa runt som en yr höna tidigt samma morgon för att få ihop allt jag behöver. Jag ska även försöka få bättre kontakt med klubbarna och försöka få ihop något slags samarbete, jag skulle vilja vara med på fler tävlingar samt kanske även sponsra ett pris i någon av de större tävlingarna.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Idrus
0

Jag mailar alla klubbar jag är intresserad av att fota på, oftast går det alldeles utmärkt att stå på banan att fota för dem, om inte så är det oftast att någon annan hunnit före mig, så mitt tips är att var ute i god tid. På min hemmaklubb är det alltid jag som får fotografera på banan, denna gång ville de även få lite bilder till hemsidan efteråt (till deras 'header') vilket är okej.

Ska beställa visitkort bara jag blir klar med dem, men har ju flera månader på mig innan jag ska iväg på första tävlingen. Brukar sätta upp någon lapp och många vet vem jag är, om inte så brukar de alltid vara någon annan som vet om andra frågar, så hittils har de hittat min hemsida ändå. Men det är superbra att ha en jacka/T-shirt med sitt namn och hemsida, och kanske att man är fotograf också. Sen som #1 säger är det superbra och fråga om de kan skriva upp sin hemsida.

Annars laddar jag batteriet innan, packar väskan, kollar så allt är med och sen kör jag bara! Flört

Besök gärna min blogg.

jennyliljedahl
0

Förra året så mejade jag alla klubbarna först och de som inte svarade kontaktade jag via telefon :)

På tävling har jag med mig all fotoutrustning som jag vet behövs, samt ett A4 papper med min reklam där man dessutom kan ta visitkort :)

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

HannaW
0

Okej, tack för tipsen!

Det har jag faktiskt aldrig tänkt på att man kan stå på banan… och beställa/göra visitkort verkar ju också bra :)

Jag var på bara en dressyrtävling förra året. Då hade jag packat ner lappar och alting och sen när första klassen är slut så märker jag att batteriet börjar ta slut… så jag kunde bara fota en och en halv klass och sen fick jag åka hem :P

I år ska jag försöka åka ut på flera tävlingar och då ska jag, precis som #1 säger, försöka organisera mig bättre och fixa iordning allt dagen innan (och inte glömma och ladda batteriet fullt..) :)