Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 02-kritik-rörelse
Läst 1124 ggr
JoyBysen
0

Kritik - Bus i paddocken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Glad

Jag har nu haft min systemkamera i 3 veckor, så jag är en riktig nybörjare, fotar oftast fortfarande med standardinställningarna, så ni får gärna förklara vad jag kan ställa in bättre och så. Har en Nikon D3000 med standardobjektiv än så länge.

Jag fotade iaf lite bilder på min kompis lilla welshponny igår när vi släppte honom i paddocken.

Vill ha kritik, och gärna tips på hur jag ska redigera bilderna m.m

JoyBysen
0

nr 2

JoyBysen
0

nr 3, ena bakbenet är borta?!?

Juicy
0

Mitt spontana intryck är att slutartiden är alldeles för lång, vilket gör att bilderna får rörelseoskärpa. Om inte detta önskas så bör man ha en slutartid kortare än 1/500s på ett ungefär.

Jag tycker att du har panorerat väldigt bra, för det är inte lätt!

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

JoyBysen
0

#3 Aha, okej. Tack för svaret! :)

Hur ändrar man slutartiden? :P

Eller det står kanske i instruktionsboken? Oskyldig

Panorerat, betyder det att man fixar med ljuset och skärpa och sånt eller?

Fattar typ ingenting om sånt än xp

Juicy
0

Det står beskrivet i instruktionsboken.

Panorera är att följa motivet med kameran.

ronjanyman.se

JoyBysen
0

#5 Jaha, haha, somsagt kan ingenting!

Juicy
0

#6 Vi har alla varit nybörjare :)

ronjanyman.se

RolliKolli
0

Nu hoppar jag in i den lilla disskutionen här

jag tycker aqtt du var ganska bra för att vara nybörjare

superboy77
0

Jag gillar bilderna.

Rörelseoskärpan ger fart. Fokus ligger rätt och rätt, hästens ansikte är skarpt.

Bra jobbat!

JoyBysen
0

#8 och #9 Tack så mycket! :)

[agnesstalhane]
0

Gillar den första bilden trots rörelseoskärpan!
Du kan ju pröva med att ställa in på "sport" i första hand ;)

Egonson
0

Jag tycker att dina bilder är jättefina, super för att vara nybörjare :) Hästen är jätteläcker!

JoyBysen
0

#11 Okej, tack ;P

#12 Tack :) Ja visst är han, lite mullig bara :o)

Pylva
0

Bilden var väldigt rörig tycker jag, och jobbig att titta på. Men bra med fokus och skärpa på hästen, tumme upp. Dock hade jag valt att använda något program som inte gav bilden allt för skarpa färger.

[Forest]
0

Jag är helt nybörjare jag med på kort så jag är itne den bäste att dömma. Men jag måste iaf säga att det är härliga bilder på ponnyn.

Jag tyckte bild 1 var bäst :) Vad är det för ponny en whels B? underbar söt krabat iaf

FotoAlle
0

Bra försök!

Panoreringen är jättebra och jag gillar också rörelseoskärpan.

Däremot skulle du behöva beskära bilderna, gärna då så att hästen rör sig in i bilden.

Sedan uppfattar jag bilderna som brusiga - vad har du för ISO?

Trongutten
0

Tycker att bildern är väldigt bra för att vara tagna av en nybörjare, men som några ovan sa så behöver du en kortare slutartid och lite lägre ISO Glad

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

Stoodyear
0

Gillar att de är oskarpa, skärpan ligger ju på helt rätt ställe iaf på bild 1 och 3. Så förstår inte varför folk tycker du ska ändra slutartiden? Rörelseoskärpa är ju det som skapar en illusion av fart, och jag tycker du lyckats alldeles utmärkt. Mycket bra för att vara nybörjare. Sen visst hade man önskat att bakgrunden varit "suddigare" (kort skärpedjup), så att de inte stör motivet lika mycket, men herregud du är nybörjare som sagt!

Jsvbengtsson
0

Att bilderna har en viss oskärpa förbättrar dem bara i dessa bilder. De ger ett mer action i bilderna. Dock hade jag nog försökt rama in ponnyn mer så att det inte blir så mycket onödigt space runt om . För övrigt tycker jag om bilderna och som tidigare i tråden nämts kanske de är lite röriga.

Men jag gillar de skarpt , jobba på! :)