Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 17-köpråd
Läst 2771 ggr
Zakaraa
0

Objektiv för inomhusfotning

Jag behöver lite tips och råd om mitt nästa objektiv köp.

Jag verkligen älskar att fota men jag är egentligen totalt blå när det gäller alla foto-ord och utrustning så jag hoppas ni förstår vad jag vill få ut ändå :)

* Jag vill ha ett objektiv som är bra när man fotar inomhus, tex i ridhus osv.
Heter det att den är ljuskänslig?
Jag har en Canon EOS 1000D och just nu har jag ett Tamron AF 55-200mm F/4-5.6 LD Macro objektiv, vilket inte är så väldigt bra i ridhus (inge bra i det ljuset)

* Jag älskar räckvidden på den (tamron objektivet) och skulle gärna vilja ha något långt (teleobjektiv?) även nu så jag kan få bra bilder även på långt avstånd.

Helst inte för dyr då ekonomin inte är den bästa just nu.
jag kan endast spendera max 2000kr på kamerautrustning, tyvärr :/

Några tips på objektiv som kan passa? :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Eklang
0

Just ljusstarka objektiv är väldigt dyra, runt 7000 i nypris. Dock kanske du kan hitta något billigare på blocket.

Både Tamron och Sigma har motsvarigheter 70-200/2,8 och sen finns Canons originalobjektiv, den ligger dessvärre i ännu högre prisklass.

Men annars finns det ju objektiv som är lite mellanzoom och som är billigare än 70-200:at. Men de har jag ingen koll alls på :)

Hoppas jag hjälpte dig lite :)

Emma, medarbetare på Hästfoto.

Zakaraa
0

Har du några tips på objektiv?
Eftersom jag är helt blå om sånt här så hjälper det du skrev inte så mycket alls, tyvärr :)

Vilken zoom har en "mellanzoom" då?

Mari
0

#2 Jag försöker "tolka" Eklangs inlägg åt dig Flört

Här är en lista på olika objektiv tagna från cyberphoto.se, finns säkert billigare varianter någonstans. När det gäller ljusstarka objektiv så tycker jag man måste ha minst 2,8 i bländare - gärna ännu lägre bländartal.

Tamron 70-200 2,8 - Detta har jag och tycker det fungerar skapligt, har dock väldigt mörkt ridhus att fota i utan direkta fönster..
pris: 7999.-

Sigma 70-200 2,8
Pris: 7990.-

Mellanzoom är jag osäker på vad som egentligen menas men jag tror det betyder att det är ett objektiv som man kan zooma med fast inte ända upp till 200mm. Jag tror dessa kan klassas som ett sådant objektiv.
Sigma 24-70 2,8
pris: 5290

Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro
3990.-

Sigma EX 17-50/2,8 Pris: 6970.-

Tamron AF SP 28-75/2,8
Pris: 3990.-

Ett tips är att du går in på tex cyberphoto och söker på objektiv med 2,8 eller lägre bländare - då hittar du flera olika alternativ. Dock tror jag det kan bli svårt att få ett sådant här objektiv för under 2000.- kanske om du som sagt tar och kollar på blocket eller på andra annonssidor så kan du ha tur.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Zakaraa
0

Tack för svar :)
Förstod lite bättre där :P
Jag får helt enkelt spara ihop pengar och försöka köpa om några (väldigt många) år.

Får försöka överleva med mitt "mörka objetve" tills dess :P

Mari
0

#4 Ja det lönar sig att köpa dessa lite ljusstarkare objektiv, den som väntar på något gott, väntar alldelens för länge Tungan ute

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

superboy77
0

Du som har en 1000D med högsta ISO 1600 behöver så ljusstarkt du kan hitta. f/2.8 är inte säkert att det räcker.

Jag skulle rekommendera Canon EF 100/2.0 USM. Snabb autofokus, bra skärpa och en bra brännvidd på din kamera.

Det går att hitta begagnat för ca. 3000kr.

Zakaraa
0

#5 Ja det är bara så synt att det tar så lång tid att spara ihop till det när man är studerande utan jobb :P Aja hellre sent än aldrig ^^

#6 Tack för tipset! Ska kolla upp det objektivet! :)

[Rhodugune]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kanske skulle satsa på ett enbart ljuskänsligt objektiv så länge?

Jag har lins med fast brännvidd(ingen zoom alls), men som jag har fotat i ridhus med och det har fungerat väldigt bra.

Det är ett Canon EF 50mm f 1.8 II och kostar runt en tusenlapp. :)

Bidrar med en bild jag fotat med den linsen i ett ridhus, det var sent på kvällen och dålig belysning, med inställningarna

ISO 3200

Slutartid 1/400s

Bländare F/1.8

Din kamera har inte en högre iso än 1600, men som sagt var det sent och väldigt dålig belyning, vet inte om du kommer att fota mycket i ridhus på kvällen, men den här linsen kanske räcker?

Jag tänkte så du inte behöver vänta tills du sparat ihop till ett dyrare.

Och det är utmärkt att fota porträttbilder med och andra närbilder med kort skärpedjup, så bakgrunden blir i oskärpa.

Om du är intresserad av sånt med? :) 

Kram, Maya

[Rhodugune]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fotat mycket på mina kissar inomhus, utan extra belysing, med den linsen.

Här är en bild på katten Ahsoka.

Jag är så nöjd med det köpet, det enda är att ska man fota något som är lite längre bort måste man själv gå närmare för att brännvidden är fast.

På ridhusbilden står jag på kortändan och ridhuset var inte stort, men en häst på andra sidan skulle i alla fall inte bli bara en liten prick. :)

Kram, Maya

Zakaraa
0

#8 Är det ett objektiv eller en lins? :) (du säger båda så jag blev lite osäker :P)

Saken är den att jag enbart kommer fota hoppning i ridhus och då behöver jag zoom (för att inte tvingas stå för nära och skrämma hästarna) men det kanske fungerar utan också, har bara fotat med min 55-200mm och tycker det känsn lite kort (stora ridhus)

Ska dock kolla upp den du tipsade om, kanske är något jag kan prova iaf :)

Men det kanske fungerar med det objektivet jag fick med kamerahuset? Ett EF-S 18-55 mm IS f/3,5-5,6, (tror jag det var) vet själv inte hur den är med ljuskänslighet då jag nästan aldrig använder det objektivet då det är för kort zoom, enligt mig.

Eklang
0

#10 Det är ett fast objektiv :)

Objektivet du fick med kameran kommer inte att fungera, ljuskänsligheten är värdelös :)

Zakaraa
0

#11 Tack för snabbt svar :P

Kollade upp Canon EF 50mm f 1.8 II recensioner på Fotosidan och de flesta verkar vara nöjd med den :P
Men samtidigt känns det dumt att lägga ut pengar på ett sådant när man sedan aldrig komemr använda det (när jag väl får råd med ett sådant som jag vill ha)
Ja, får tänka på saken helt enkelt

Jojaton
0

#12 jag tror inte du kommer ångra dig om du köper ett 50/1.8 - det är helt fantastiskt och du kan använda det till såå mycket!

Johanna - Instagram

Zakaraa
0

Jag kom på en sak, i #6 säger superboy att f/2.8 kanske inte räcker till min kamera men rekomenderar en 2.0

Då är min fråga, åt vilket håll blir den ljuskänsligare?
Ju lägre tal desto ljusare eller ju högre tal desto ljusare?
Vilket är det? :)

Eklang
0

#14 Ju lägre bländartal desto ljusare :)

Zakaraa
0

Tack tack :)

Zakaraa
0

Kollade hos Expert idag när vi hämtade ut några bilder

De hade Canon 50 1.8 ll för 1299kr
Vist är det samma objektiv som Canon EF 50mm f 1.8 II? (det jag skrev var det som stod på butikslappen så jag vart osäker :P)

Borde man slå till kanske? :)

Eklang
0

#17 japp det är samma :)

selfrejection
0

Finns på cyberphoto.se för 995kr bara!

Zakaraa
0

Jo men jag får inte köpa kamerautrustning från nätet, måste gå till butik.

995:- + frakt

selfrejection
0

Det var ju synd, då hade du sparat några hundralappar :)

Zakaraa
0

Jo, hade jag fått bestämma hade jag köpt från nätet, men du vet hur föräldrar är ;)

Eklang
0

#22 Frågan är varför :P
du har ju garanti och sånt när du köper från internet, så om varan är trasig är det ju bara att skicka tillbaka den så får dom byta eller så får du pengarna tillbaka :)

Zakaraa
0

Någonting om att hon vill stå öga mot öga mot den personen man pratar med om något händer, vet inte riktigt.

Eklang
0

#24 Ja okej :) Det är fullt förståeligt :)