Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 886 ggr
Invisible
0

Rätt slutartid?

Jag är helkass på att pricka rätt slutartid vid rätt tillfällen. Men om man ska fota tex hoppning, himlen är klar och solen lyser på mitt på dagen, vad är då en lämplig slutartid?

superboy77
0

Det får du prova dig fram till men du bör ligga över 1/500 för att få en skarp bild.

Magster
0

Alternativet finns ju också att du ställer in önskat bländartal på egen hand och låter kameran sköta slutaren, sen får du efter smak gå på om du vill att den ska sluta snabbare eller långsammare och fixa det med inställningarna.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Invisible
0

Är det bäst att ha bländaren så lågt som möjligt vid hoppning och dressyr? Och är en slutare på 1600 på tok för mycket?

isabelle_
0

Om du höjer slutaren är det inga problem, det är bra för då "fryser" det bilden bättre. Jag brukar tycka 1/200 och uppåt för hästfotografering.

Magster
0

#3 Ja, helst, det ger dig möjlighet att ha en kortare slutartid och att då frysa rörelser. Beror ju dock också på vad du är ute efter när du fotar. När det komemr till blänader och slutartid finns inget annat man kan göra än att öva, öva, öva! Kan verkas tråkigt men så är det ju. Och är fotograferingen något som verkligen ligger dig varmt om hjärtat kommer det gå lätt. Flört

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

emmahagstrom
0

Brukar alltid fota på bländarprioritet och sätta största möjliga bländare (dvs. så lågt bländartal som möjligt) så får kameran fixa slutartiden. Det brukar bli bra ^^

MyBeauty
0

#6 här kommer jag som är gröngöling på detta. Bländarprioritet? vad? :P å hur fixar kameran slutartiden? Vad för inställning är det? … :P

http://Mylifeandbrian.blogg.se

josefijn
0

#7 , det finns en superbra artikel här på hästfoto.ifokus som heter Fota manuellt, Eller nått sånt! Läs den så frstår du bländare, och slutare o ISO o så. :)

FotoAlle
0

När jag fotar hästsport vid bra förhållanden går jag alltid på slutraprioritet, vid porträttfotografering på bländarprio.