Jag läste någonstans någon som hade sagt att om man inte finns med på facebook så finns man inte.
Finns ni med på facebook? Som er själva? Eller har ni även skapat en egen sida/grupp för er som fotograf?
Det har jag, Fotograf Mari Ekengren.
Hur gör man för att marknadsföra sig bäst på facebook? Jag har börjat lägga ut lite bilder, även skrivit två logginlägg varav ett jag fått respons på som kommer leda till ett fotojobb. Vad mer kan man göra för utom detta och bjuda in sina vänner?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag har en sida på Facebook, Fotograf Anna Attlid, som hittills fått enbart positiv respons. Hit bjuder jag in vänner som är fotointresserade, ofta har de andra fotointresserade vänner som ser att de går med och då själva går med också - en kedjereaktion bildas. Där lägger jag upp portfoliobilder samt uppdaterar med nya erbjudanden samt postar när nya tävlingsbilder kommit upp.
Jag har även skrivit under "Aktuellt" på min hemsida att jag finns på Facebook.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#1 Såg det tidigare idag och nu gillar även jag dig
Kul att följa även om man bort långt bort.
Lägger du upp samma portfoliobilder på facebook som på din hemsida?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#2 Ja, det är samma bilder :)
Jag är med på facebook, men laddar bara upp mina bilder under foton i min profil, eftersom jag inte räknar mej som fotograf… Albumen är öppna så att vem som helst kan se dem, men det är nog mest bara mina vänner som blir drabbade.
Jag har mest kattfoton, har ingen häst själv längre och har inte fotat så mycket hästar.
Vilket alternativ valde ni när ni skapade er sida? Lokalt företag/varumärke etc?
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
#6 Jag valde gemenskapssida.
#6 Minns inte vad jag valde, tror jag tog lokalt företag, man kunde iallafall välja fotograf/artist eller vad det nu var, tyckte jag krånglade väldigt innan jag fick fram sidan jag har nu. Jag är inte duktig alls på favebook 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Tack för hjälpen. Nu har även jag en sida på Facebook, Hästfotograf Ronja Nyman.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
#9 Kul! Ska även följa dig också!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag har lagt till er alla ;-)
Jag valde företag, då det är ett företag jag har.

Vi har haft vår sida ett tag nu och framförallt ryttarna uppskattar att få snabb info om när bilderna är ute 
Vi valde "Local Buisness" vilket är vad vi är och det enda som är lite irriterande är väl att man inte kan ha mer fakta om oss på info-sidan.. Annars tycker jag det är rätt behändigt. Postar lite bilder från tävlingarna och så emellanåt! Ett mycket bra sätt att kommunicera på!

Har bara en privat sida. Men ser mig inte heller som någon fotograf.
Jag har läst någonstans att om man laddar upp en bild på facebook, så äger facebook bilderna i samma veva som dom dyker upp på sidan, någon som vet om detta är sant eller inte? :)

Oh, jag vill också göra sida på facebook!
Undrar bara om jag ännu är en "för liten" fotograf, har ju bara fotar 2 ynka tävlingar där jag sålt bilder än sålänge.. ( dock ahr jag en hel del inplanerat! )
Och en annan fråga, jag bor ju i Finland, borde jag då göra 2 sidor kanske? en på finska o en på svenska?
Vad tycker ni? :)
Ursäkta om det blev lite OT.
Jag har en facebook sida för min hemsida, det är mest för att alla kunder ska kunna se vilka tävlingar jag har varit på och ska på, erbjudanden osv osv.
#14 Det är typ sant, de äger inte bilden så som jag förstått det men de har rätt att använda dem om de vill.
#15 Du kanske kan ha en på engelska? Så att båda förstår, kanske blir jobbigt och krångligt med två sidor?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#18, på klubb och så mest ( endast ) svenskspråkiga. på region &nationell 70% finskspråkiga. Jaa, engelska vore ju också ett alternativ..!
Nu har även jag en grupp! :)

Efter många om och men finns nu också Josefin Back photography med på Facebook! :)
Ett tips för att slippa funderar över det där med bilder publicerade på FB - publicer i blogg eller på egen hemsida och länka till din FB-sida.
Vi finns på Facebook men har valt rubriken husdjur eftersom det främst är uppfödning vi håller på med. Det blir dock en hel del bilder på våra egna hästar och, när tid finns, även från tävlingar.
Oss hittar ni här:
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Har inte läst hela tråden, men jag tror att alla bilder som man laddar upp har Facebook rätt att använda.
#24 Tills man tar bort den, då förlorar de rättigheterna igen 
Ni som har Facebooksidor för er verksamhet, har ni märkt några fördelar av detta? Nya kunder? Fler hemsidebesökare?

Jag har facebook till mitt fotoföretag, gilla vettja! (Än så länge är det bara 25 efterföljare, känner mig liiite ensam ;D)
Fotograf Karin Lindberg UF
#26 Fler som besöker hemsidan, någon mer kund och jag har även fått flera som fått upp ögonen för mina bilder. Det finns även en till bra fördel och det är att man kan uppdatera med nyheter och erbjudanden och det når ut till många flera
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Har fått en del nya människor, främst stuterier/stallar i närheten som hittat mig via Facebook och frågat om privatfotograferingar osv. Främst tycker jag Facebook är ett ypperligt sätt att få ut aktuell information om erbjudanden eller liknande, då det går så pass snabbt och alla ser det.
#28 29
Låter iaf som det kan vara lönt att ha en Facebooksida då. Skaffade nämligen en igår kväll, men har inte kommit igång med att få in saker på den.

Nu har jag också vaknat till och gjort en officiell FB-sida Fotograf Pernilla Hägg - har nämligen problem att uppdatera min hemsida och den har därav legat nere i snart ett år. Fotograferar gör jag ju dock fortlöpande… och skickar provbilder när så önskas. Min förhoppning är att jag nu kan synas lite mera. Obs! då det är lågsäsong nu så har jag bara lagt in ett album med "favoritbilder" än så länge. Fortsätter fylla på efter hand… Titta gärna!
#33 Som jag förstått det så har förfrågan skickats ut, man kan bara skicka en gång (iallafall jag) så om de ignorerar eller klickar på nej så kan man inte skicka igen.
Men jag kanske har fel?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#35 Aha, då vet jag inte vad det beror på 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Min facebook-sida: Pen Photography
Även jag har en facebook-sida. Mycket uppskattat hos kunderna faktiskt :)
Caroline Dahlén
Medarbetare på Hästfoto iFokus
Jag har också en facebook-sida Fotograf Li Sjöstrand
Känner mig lite ensam däremot, har visserligen inte uppdaterat så mycket, 3ggr. Min fotografering ligger lite på is nu när de är -15 typ till och från hela tiden;)
#26 Jag har faktiskt inte märkt någon skillnad direkt, men kanske kan ändras om jag länkar till min FB-sida på hemsidan…