Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 17-köpråd
Läst 1663 ggr
CleverMe
0

Hjälp med att välja objektiv

Nu behöver jag hjälp med att välja ett bra objektiv som fungerar bra i ridhus. (från läktaren) och som inte är dyrt, upptill kanske 2500 kr. Har en Canon 350D och har redan ett canon 50mm 1,8.

Ni får väldigt gärna bifoga bilder från objektiven som ni rekommenderar (om ni nu har ett sådant)

Tack på förhand!Glad

mille-star
0

Med dina krav så tror jag att det i stortsett är omöjligt att hitta ett objektiv du söker för max 2500kr.

CleverMe
0

I inlägget ska det stå *jag har redan tänkt på ett canon 50mm 1,8

Är det det bra att fotografera hästar i ridhus med?

exempelbilder?

CleverMe
0

puttar

Fotoesset
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotograferade min kusin och hennes häst nu i onsdags med Canon EOS 550D och 50/1.8

Kan slänga upp en innebild och en "ute"bild.

Börjar med innebilden.

Bländare: 1,8

ISO: 200

Slutare 1/30

Fotoesset
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är utebilden. Jag står då ute och hästen och kusinen står i stallet och tittar ut.

Bländare: 1,8

ISO: 100

Slutare: 1/200

CleverMe
0

Fina bilder :)

Fotoesset
0

Har annars ett objektiv som är rätt bra i ridhus, men det överstiger din budget rejält om man säger så. Ett Canon 70-200/2.8 är det och kostar runt 13 000kr

CleverMe
0

Hm, får väll börja spara ;)

Du har inget annat förslag med kanske samma räckvid?

Men är 50 mm 1,8 ett objektiv som man klarar sig med i ett ridhus om man står på läktaren (tills man har skaffat ett bättre) eller blir bilderna helt knasiga?

Fotoesset
0

Det fungerar om du står nära ett hinder och fokuserar bara på det hindret, och står rätt nära också. Sitta för långt ifrån är inte att rekommendera med detta objektiv.

Men annars ett zoom, liknande den jag har, så kan du sitta/stå längre ifrån om det behövs.

emeliekarlssoonn
0

Finns objektiv med samma räckvidd och bländare som objektivet #8 rekomenderar som kostar mindre än Canons egna objektiv.

Sigma: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=70-200macro2ca
Tamron: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T70200C

CleverMe
0

Tack :D