Stulna bilder
Detta har varit uppe innan såklart, men jag har en annan vinkel på det. Vad gäller på Facebook? Har man rätt att ta andras bilder därifrån?
Jag försökte läsa igenom användarvillkoren men hittade ingenting där, och då borde väl den vanliga upphovsrätten gälla?
Detta gäller alltså att någon tagit bilder från min Facebook (kopierat) och publicerat på sin hemsida, trots att jag innan sagt att detta inte var okej. Vad ska man göra?
Det är INTE okej. Du ger facebook tillstånd att använda bilder som du lägger upp, ingen annan.
Skicka faktura.
Pernillha Engström - Pen Photography - Stall W
Kan inte skicka faktura eftersom jag inte har företag (?), det skulle ju vara att svartjobba och det är inte mycket mer "lagligt" än att sno bilder?
Man får väl göra en polisanmälan då?
Det är absolut inte olagligt att skicka faktura trots att du inte har företag. Det blir inte svartjobb förrän du tjänar över en viss summa pengar per år.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Okej, det visste jag inte! Tack så mycket, då ska jag göra det!
Detta har hänt mig också, så jag har slutat publicera bilder på facebook… Synd att det ska bli så.
Liten fråga - hur hittar ni era bilder, när de stjäls?
#6 Jag hittade mina genom facebook, de fanns på första sidan. Sen sökte jag bara på den personens namn på google. Det visade sig att personen hade en blogg där alla bilder var fotograferade utav mig. Även headers personen gjort till andra personer innehöll mina bilder. Personen redigerar och "manipulerar" även bilderna! :-S