Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 715 ggr
kaningodis
0

Skärpa på större område

Ibland när jag fotar hästar så vill jag att t.ex hela huvudet ska vara i fokus men oftast så blir det bara en del skarp.

Hur gör jag för att få hela huvuvdet skarpt och inte bara en fläck på nosryggen? När man håller inne avtryckaren så blir det ju alltid fokuspunkter på några få ställen. Har provat stor bländare men vill ju att endast hästen ska vara i fokus inte hela bilden med bakrunden och allt.

Jag har en systemkamera med ett objektiv (18-55 mm).

Sen undrar jag även varför bilderna ibland blir alldeles gryniga/suddiga, de ser nästan målade ut. Ser ut som om de är tagna med en urdålig mobilkamera…trots att det är bra ljus!

Kastanjegårdens Kaniner

Monday
0

För att få större del i fokus krävs en mindre bländare (med andra ord högre bländartal), det gäller att pröva sig fram lite just hur liten bländare som krävs för önskat resultat.

Ang. de gryniga bilderna låter det som ett för högt ISO, vad har du för inställningar på kameran?

http://www.regret-nothing.com

kaningodis
0

#1 Vill få dessa bilder där hästen är skarp och bakrunden oskarp och då brukar jag ta en stor bländare, funkar jättebra på t.ex blommor som täcks i en fokuspunkt men hästar är ju stora föremål så då blir det lite svårare.

Jag brukar prova mig fram. Kollade på informationen och de bilderna som blev riktigt gryniga hade högt iso trots att jag valt ett helt annat värde.

Lägger till en fråga: När man ska välja iso-tal så finns även dessa Lo 0,3-1, Hi 0,3-1, vad är de för något?

Kastanjegårdens Kaniner

NSphoto
0

#2 Det där med de "konstiga" ISO talen är att det är överdrivet låga eller höga.

Lo 0,3-1 står för låga ISO tal, som är lägre en 100. HI 0,3-1 betyder extremt höga ISO tal, alltså, det är de högsta din kamera kan klara av. Men jag skulle rekomendera att strunta i dessa då de oftast ger extremt mycket brus (:

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se