Vilket minneskort...
Jag ska köpa ett nytt minneskort till min Nikon D7000, och behöver lite hjälp med vad jag ska välja. Nu tänker jag mer på alla dessa speed klaserna, finns ju ex. class 4, class 10 m.m. Vilken skulle ni rekomendera? (:
Vad jag förstått så är class 10 snabbare, men tänkte fråga ni lite mer kunniga om jag har rätt eller fel där. =) Så snälla, behöver verkligen hjälp ^^
//Nikita.S
Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

Jo, högre klass ska vara snabbare, även om det inte är helt klart att det verkligen är så. Det finns kort klass 4 som är betydligt snabbare än vad klassen anger och jämförbara med klass 10.
Om du spar RAW och tar serier av bilder bör du ha ett mycket snabbt kort. Men om du alltid tar i jpeg spelar det inte väldigt stor roll. Skillnaden man kanske märker mest när man kör jpeg är att det tar lite längre tid att tömma kortet till datorn.
När man tar video är det minimikrav på kortets hastighet, så att man bara kan ta HD med de snabbaste korten. Det kan vara ett gott skäl till att skaffa riktigt snabba kort. Annars är det när man ska spara RAW som skillnaden är mellan mindre än en sekund för ett snabbt kort upp till ett par sekunder per bild för ett långsamt.
Många kameror kan inte utnyttja de riktigt snabba kortens egenskaper, men D7000 blir klart piggare av att man har ett riktigt kvickt kort.
#2, okej, tack så jättemycket för ditt svar (: Ska fortsätta kolla runt lite och se vad jag hittar.
//Nikita.S
Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se