Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 15-bildhantering
Läst 752 ggr
Lisaandersson96
0

fattar ingentinf av Canon Eos 500D!

Hej! det står att Canon har bra fokus och bra på detaljer. jag förstår ingenting! jag fotar på manuell, siktar på ett stillastående djur, ändå är de världens kassaste fokus! hela bilden är suddig.. ja har bara orginal objekktivet 18-55 mm. vill inte köpa nått nytt om ja ändå inte får bilder som äns är någolunda okej!..

Man ska ha lågt ISO har ja fått lära mig, men inte fungerar de ändå?.. nae de blir nästan ännu suddigare!  inte äns att tänka på att fota rörliga djur, de är lixom de ja vill göra!

en kortare sammanfattning av vad som är fel vore ju bra.. :)….

selfrejection
0

Börja med att titta på objektivet, står fokusen på MF eller AF? Står den på MF så betyder det manuell fokus, du ställer in den själv. Står den på AF så är det autofokus och fokusen borde hamna rätt.

Vet du vad de manuella inställningarna gör? Om du inte riktigt vet, så tycker jag du ska börja med att fota på bländarprioritet eller slutarprioritet.

Bländarprioritet: du ställer in bländartalet och kameran anpassar slutar tiden, ju längre tal/större bländare= snabbare slutartid.

Slutarprioritet: du ställer in slutartiden och kameran anpassar bländare. Ju högre tal ju snabbare slutare. Bra när du fotar något som rör på sig.

För att lära sig bättre vad som passar i vissa ljusförhållanden, kan du fota på P, sedan gå in och kolla vad kameran använde för inställningar och försöka komma ihåg det till nästa gång när du fotar i sånna förhållanden.

Hoppas jag hjälpte lite :)

[Driva]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Iso har ingenting med skärpa att göra, det har med ljuskänsligheten. Det innebär att ju högre iso, desto gryningare bild.
Du har fått bra tips av #1.

Det har ju mycket med slutar inställningarna. Har du för  hög slutar tid så kommer dina bilder bli suddiga :)

Läs manualen också, då du inte verkar helt hundra på hur din kamera fungerar och då är det svårt att fota på manuellt :)

FotoAlle
0

Du har fått bra råd hittills men jag råder dig att köra på fullautomatik (P) tills du blir mer vän med kameran samt läs manualen, och experimentar och träna

Lycka till

Lisaandersson96
0

Ska prova med de! :D tack så mkt

[Driva]
0

under artiklar finns massa bra information och tips. Här är en angående de mest basic grejerna som man måste ha koll på för att kunna ta bra bilder manuellt:

http://hastfoto.ifokus.se/articles/4d716e67b9cb46223307c412-att-fotografera-manuellt#articles-5

Lycka till :)