Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 15-bildhantering
Läst 1987 ggr
IdaL
0

Högupplöst - storlek?

Hej!

Sitter och funderar lite över hur jag ska göra med dom högupplösta bilderna. Jag vill ju inte skicka med hela orginalfilen men samtidigt ska det räcka till att ha som skrivbordsunderlägg.

Jag har som köpavtal att man inte får göra förstoringar på den så jag vill helst att det ska vara så man inte kan göra någon "riktig" förstoring på dom.

Hur gör ni? och vad har ni för (ca) storlek på era?

Anna
0

Mina högupplösta foton är i största möjliga storlek efter eventuell beskärning/upprätning eller liknande. Däremot ska jag höja priserna på dessa ganska rejält, nu betalar mina kunder bara 139:- för högupplösta bilder, antagligen kommer jag med nästa hemsida och då även nystartat företag höja med minst 200%.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

IdaL
0

Jag tar 45:- för mina högupplösta.. Inte speciellt dyrt om man säger så. Jag funderar på om man ska ta ner det till 70% av orginalstorleken då så att säga.

Anna
0

Om vi säger att originalstorleken är ca 2000x3000px så är 70% ca 1400x2100px, var det så du menade? Det kan väl vara lämpligt.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Amantha
0

Jag har ingen prislista alls ännu för jag har börjat sälja bilder nu år 2010. Men jag diskuterar ett pris med köparen en sålänge. Vet inte alls vad jag ska ta jag är lixsom rädd att ta för mycket.

Högupplösta bilder måste ju vara rätt dyra eftersom det nästan är orginalstorlek om jag har förstått det rätt. Funderar lite på om jag ska börja med att ta 99:- för en högupplöst bild eller vad tycker ni?

Tycker framförallt att du Ida ska höja ditt pris!

IdaL
0

#3 Exakt. Mina bilder är 4288x2848px och 70% blir då 3002x1994px.

FotoAlle
0

# 4 - Börja inte för lågt! Jag tar 99 kr/st för mina webbilder (800 pixlar på längsta sidan). De högupplöst har jag inte ens bestämt vad de ska kosta separat än.

Vitsen med att inte börja för lågt är att du får ruskigt svårt att höja sen.

Är du så duktig att du får sälja bilder - se då till att ta betalt också!

Mvh

//FotoAlle

Amantha
0

#6 Okej, ja det har du nog rätt i. Men har du något bra pris att börja med då? Jag har inte alls koll på något om priser.

Mari
0

Högupplöst har jag sedan årsskiftet ändrat till 1200x800px och tar nu 100kr för dessa ist för 50kr som förr. Orginalstorleken efter beskärning säljer jag också fast för 250kr men funderar på om jag ska skippa det eller ta ner storleken yttligare.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FotoAlle
0

#7 - Om du med högupplöst menar filens originalstorlek i jpeg efter beskärning (som mitt fall blir ca 3000x4500 pixlar och 3-4 mb oredigerad) så har jag tänkt mig runt 500 kr i färdigt skick -  för jag lämnar aldrig ifrån mig oredigerade bilder.

IdaL
0

#8 Jag har också funderat på att göra så! Glad Fast jag vet inte riktigt… Det är så svårt att bestämma sig Cool

Mari
0

#10 Linda Karlström gör också så har jag sett, av henne jag fick idén att göra lika med mina högupplösta bilder.

Fast jag funderar på att sätta logga även på de högupplösta, känns nästan som att det är nödvändigt med alla dessa bildstölder som finns, dessutom om personen lägger ut dessa så blir det lite reklam för mig som fotograf för jag har märkt att de flesta är dåliga på att skriva ut vem som är fotograf när bilderna läggs ut.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Toltaren
0

puttar upp denna tråden

Jag har mina högupplösta bilder på 1800x1200 och tar 50 kronor för dem… Ska höja detta innan sommaren till åtminstonde 150 kronor Glad

HBKbruden
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag kommer ta 750 kr inkl moms för högupplöst till privat bruk, företag.

HBKbruden
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tråkigt att vi ska hjälpas åt att dumpa varandras bilder, ni får problem den gången, OM ni startar företag. Jag följer SFF bildpriser.