Foto rädd häst
Har nyligen köpt mig min första systemkamera en Nikon D90. Och skulle testa den på min sköthäst ute i hagen. Men han är rädd för själva klick ljudet på kameran och blir uppstressad av blixten. Finns det nått tips på och få bra bilder? eller få bort ljudet på kameran?
Vet inte om man kan få bort ljudet när man fotar, men däremot kan du ju stänga av blixten! Om du fotar på Auto så kan du ju ändra till Auto utan blixt(eller vad det heter..) :)
#1 ja men bilderna blir så suddiga utan blixt och jag glömmt bort hur man ställer ner den. men det är mest ljudet han är rädd för.
Om du fotar i dagsljus och har på auto borde du inte behöva blixt för att det inte ska bli suddigt.
Det enda jag kan komma på för att hästen inte ska bli rädd är att vänja den vid ljudet, använd kameran hela tiden och bara fota även om du inte fotar något speciellt och låtsas inte som att det är något stor sak att den låter, då borde hästen förstå att det inte är något farligt med den. Tex om du borstar hästen, kan du ha kameran i andra handen och bara trycka av några bilder utan att du tänker på det :) Hoppas du fattar vad jag menar, förklaringar är inte min grej.
Som #3 säger, vänj hästen vid ljudet. Så gjorde jag på min rädda sköthäst som nu mer än gärna blir fotad. Låt honom titta på kameran och se att den inte är farlig. Sen om du kanske håller på med NH så kanske du vet vad Approach and Retreat så är det en väldigt bra övning. Annars kan du googla. Du förstår säkert hur du kan göra då med ljudet (:
Hoppas du nu fick ut något av detta.
//Nikita.S
Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se
Tack så mycket ska ta och testa det.