Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 02-kritik-rörelse
Läst 730 ggr
sockerkaka
0

Kritik - Ponny

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vilja ha kritik på dessa två bilderGlad

sockerkaka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

NSphoto
0

#0, Färgerna är bra, fokus ligger dock fel och den är för ljus och har aldeles för mycket rörelseoskäpa. Du skulle ha haft kortare slutartid, den är även aningen sne. Det är också väldigt störande med alla trådar som du med födel skulle kunna kloan bort (:

#1 Färgerna här är också fina, men annars så har den samma brister som den första bilden.

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

sockerkaka
0

Tack för kritiken.

Nu när jag kollar närmare kan jag inte se vart jag har fokus?

Bilderna är tagna på ett av de automatiska lägena då jag var lite för lat för att orka fota manuellt. Men ska köra på manuellt nästa gång. Bild 1 är tagen 1/400 sek och bild 2 på 1/500 sek. Hur mycket kortare slutartid skulle jag haft?

Om jag har kortare slutartid kommer de ju att bli mörkare också så då kan jag lösa det problemet så? För jag bör försöka ha en så kort slutartid som möjligt när jag fotar rörelser va?

NSphoto
0

#3, Fokus ligger just nu ingen stans då det inte finns fokus i bilden alls.

Jo, jag råder dig att alltid fota manuellt, för att kunna frysa rörelsen ordentligt så ska du ha minst 1/400, men även då blir det suddigt, så råder dig att ha ungefär 1/1000-1/2000 för att verkligen fånga rörelsen.
För att då kompensera ljusförlusten så kan du höja ISO, man brukar kunna ha ISO 400 utan att bruset ska synas, sen självklart så stor bländare (litet tal) som möjligt (:

Sen beror det mycket på vädret, är det solljus kan du ha ISO 100 men ändå nå upp till 1/1000 utan problem, ibland måste den till och med höjas. Men mycket hänger även på bländaren. Testa dig fram och se hur det bli, testa också kamerans halvautomatiska lägen och se vad den valde för inställningar och hur sedan bilden blev (:

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se