Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 04-kritik-hästsport
Läst 866 ggr
PaulineH
0

Kritik - Distans

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var ute och fotade "min" gren distans för två veckor sedan. Målet var egentligen 4 specifika bilder till ridsport, men som vanligt så hamnade i princip allt på minneskorten i alla fall.

Jag har en gång tidigare (runt jul) gjort ett inlägg för att få kritik, vilket jag fick rätt bra respons på och en del intressanta åsikter. Tänkte därför göra likadant en gång till, och se vad som kan förbättras och ändras. Man blir ju som sagt lätt hemmablind…

Så lägg gärna en kommentar med kritik - desto konstruktivtare desto bättre!;)

Bild 1 - Vanlig "ren" galoppbild.

PaulineH
0

Bild 2 - rörelse. Det här var första gången jag brövade lite längre slutartider då jag är smått besatt av att allt ska vara knivskarpt…

PaulineH
0

bild 3 - lite detaljer som går att hitta på plats vid avkylning av hästar.

PaulineH
0

hm… nu vet jag inte varför, men nu ser allt väldans oskarpt ut, så ignorera den detaljen - det ser inte så ut om man tittar på orginalet.

Ginnie
0

Jag gillade #2 skarpt, är väldigt svag för detaljbilder av denna typ. Tycker att du fick till slutartiden (och vattnet) bra på denna.

Ginnie Palm, www.ginniepalm.se
You don't take a photograph, you make it

Perly
0

Tycker att första bilden ser "tung" ut och hade nog själv försökt få en bild där hästen är mer utsträckt =)

bilden i #1 skrämmer mig :P vet inte riktigt varför men hästen har något scarry uttryck O.o

#2 kan jag bara säga samma som #4 =)

Alltid Oavsett

PaulineH
0

4# Tackar! Tyckte det var lite svårt att veta hur mycket som var "lagom" men då funkade det rätt okej med det jag valde iaf!

5# hm… fick iof en till under samma tidpunkt. Bifogar den iaf, så får du gärna säga om den ser luftigare ut?

Menar du inte att bild nr 2 är lite scary? det är en häst som gärna klapprar tänderna nämligen, så den hade jag förstått om du tyckte såg lite scary värre ut!XD

BTW - någon som vet varför bilderna ser så oskarpa ut när man laddar upp dem? Eller det kanske bara är jag som helt enkelt är oteknisk och strular till saker, som vanligt?:P

Eklang
0

#6 bilderna blir ofta oskarpa om de är för stora och laddas upp, eller om man förminskat och sen inte lagt till skärpa efter ;)

Emma, medarbetare på Hästfoto.

PaulineH
0

7#

Ah, hm, ja det kan nog stämma. Förminskar ju bilderna innan jag laddar upp, så då får jag la lägga på mer skärpa då. Tackarns för tipset!

Jojaton
0

#6 Tycker jag är mycket bättre än #0 iaf :)

Allt det tekniska tycker jag ser bra ut i bild #1, men är inte jätteförtjust i den ändå, tycker uttrycket som hästen har är lite konstigt (kan bero på att den klapprar med tänderna), huvudet ser också jättestort ut och det känns som om hela hästen lutar framåt.

Johanna - Instagram

Perly
0

#6 Bild nr 2 är i inlägg #1 ;D

Ser klart bättre ut =)

Svårt med kortgalopp, man kan ju inte gärna gå fram till deltagarna och be dom höja tempot… OskyldigTungan ute

Alltid Oavsett

PaulineH
0

9# ah, okej. jo det har du kanske rätt i? Var så fokuserad på att få slutartiden rätt att jag inte tänkte så mycket på proportioner. Men hade det sett bättre ut taget helt från sidan? Tandklappret kan jag ju inte göra så mycket åt, men resten är ju mitt fel så att säga;)

PaulineH
0

11# haha, åh, nu är det jag som är trög igen!XD Räknade bilder och inte inlägg, men nu fattar jag iaf!;)

haha, nä, ofta blir det ju kort, rund och låg galopp ritten igenom, så är det fart och mycket action man vill fota så får man nog snällt vänta på eventuellt upplopp eller helt enkelt kolla på Galopp istället:P

Perly
0

#12 Hehe =) Japp, brukar vara drag i starten på de lägre "nybörjar-klasserna" när dom inte kan hålla in sinna hästar… Tungan ute

Så tråkigt att kolla på galopp… Oskyldig Väljer nog fält ist ;P

Alltid Oavsett

amandaam
0

GILLAR; GILLAR! Super fina bilder :D