Fel på kameran?
Hej! Jag undrar om någon vet vad det kan vara för fel på min kamera. Som du ser på bilden så är den liksom som ett jätte gammalt foto (dålig kvalité) samt att det är som en ljusare linje lite under mitten. Vad tror ni det kan vara för fel med kameran?
(Jag använder bästa kvalitén man kan välja, så det är inte det som är fel)
Det ljusa börgar ungeför där det vita sträcket är och blir ljusare ju längre ner man kollar.
That that don't kill you can only make you stonger
Blir det lika med andra objektiv också?
Bilden ser verkligen mysko ut, du har inte råkat få in någon konstig inställning?
Föresten, hur ser bilden ut i kameran? Ser det lika ut som denna?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Vid bländare 18 får man sämre bildkvalité och ISO 1600 fattar jag inte varför du har mitt på ljusa dagen.
Välj bländare 8 och ISO 100 och testa igen. Fota i raw-format och ladda upp en raw-bild här.
#1 Ja, det ser lika dant ut med båda mina objektiv, och bilden såg lika dan ut i kameran ;)
#2 Bilden är fotad i raw ;) Och jag har testat med olika ISO, samma sak ;) Men hur ändrar man bländare? :)
Här kommer också en bild till och där ser man ett bränn märke på bilden, är det smuts i kameran eller är det något fel också? :)
(dem små prickarna samt sträcken är skit)
Återigen har du ISO 1600 på bilden mitt på ljusa dagen. Och bländaren är 22.
Har man bländare 22 kommer man se all skit som finns på sensorn, även om din sensor var i det mögigaste laget. Du behöver en blåsbälg för att blåsa rent sensorn. Finns på Kjell och Co.
Ladda upp en rawfil. Du kan ladda upp den via megaupload.com. Men innan du gör det ska du ha vridit din kamera över till Av på ratten du har. Därefter sänker du bländaren till 8 (sida 72 i din handbok) och sänker ISO till 100 (sida 57).
Du har fått bra svar från Peter här ovan, sista bilden du lagt in är typiskt för smuts
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Här är något som inte stämmer. Ta en titt på bilden. Fokuspunkter är uppfuckade. Man ska inte kunna ha de där uppe alls på en 1000D. Enda troliga svaret jag har är att det är ditt rawkonverteringsprogram som flyttat upp dem där. Lär jag upptäcka när jag får se en raw-bild.
Senaste mjukvaran till din kamera är 1.0.7. Du har 1.0.5. Dock finns det ingen historik på uppdatering som rättar något fel med bildkvalité.
Lämna in den är mitt tips.
Du har fått bra svar hittils.
#7 Bättre att hon reder ut om där är något fel för det första och inte handhavande.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur man uppdaterar kan vi ta sen. Det finns en del risker med att flasha sådan pryl.
Det där är ingen raw-bild. Det är en JPG och även den bilden ser fel ut när det kommer till dina fokuspunkter. Du har även brusreducering för högt ISO igång på den vilket får bilden att se utsmetad ut. Jag är ute efter en fil med ändelse .CR2 och inte .JPG
Ta nu och fota en ny bild. gör som jag beskrev ovan. På sidan 64 i manualen ser du hur du ställer in så att du fotar i raw. Ladda upp filen via megaupload.com
Videon här nedan visar ett konverteringsprogram med raw-bilder.
#10 Tack =) Ny bild med dina anvisningar kommer imorgon eller i övermorgon ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#8 - men självklart :-)