Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 15-bildhantering
Läst 807 ggr
Toltaren
0

Dator för bildhantering

Vad använder du för dator till din bildhantering?
Och vad har du för skärmar?
Är den stationär eller en laptop?

Vet ej vilken kategori denna tråd ska ligga i!

Diizkmedel
0

Jag använder en stationär dator special byggd för foto och bildhantering.

22" widescreen LCD till skärm :)

Använder såklart samma dator för annat oxå :)

That that don't kill you can only make you stonger

IdaL
0

Jag har en HP EliteBook 8540p (laptop), som jag använder för att bildbehandla samt även för skolarbeten.

Har samt även en stationär Compaq som används även den till bildhantering och behandling. 

Jag har även en 26" skärm som jag brukar koppla in både på laptopen och compaqen beroende på vad det är jag ska göra.

Lueur
0

Jag använder min älskade iMac med 21,5"

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

Mari
0

#1 På vilket sätt är din dator specialbyggd för foto och bildhantering?

Jag har en stationär dator med en plattskärm, vet typ inget mer :P Ska försöka införskaffa mig en ny dator då den jag har blivit så himla seg.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Diizkmedel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Asså min kompis brorsa bygger datorer, så då byggde han en till mig och frågade då om jag ville ha den speciallbyggd för bilder och bildhantering (asså ha dem sakerna som behövs för att kunna få platts med saker som tar mycket plats och etc.) eller speciallbyggd för att kunna spela spel på (alltså sådana spel som kräver hög grafik osv ;))

Mari
0

#5 Okej, då hänger jag med :P Funderade mest vad som är så speciellt för just bilder och bildhantering, har aldrig hört att en dator är specialbyggd för just bilder :P Men antar att det är mycket minne både på hårddisk och ram.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Diizkmedel
0

#6 Precis, alltså allt som krävs för bra bild och bildhantering, och sen har han "förbättrat" det ;)

FotoAlle
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en HP DV7 med 17" LED-skärm. Jag valde just den för att den prestandamässigt klarar av att hantera både CS5 och LR samt även andra program. Det är Windows 7 på 64 bitar och hårddisken är på 7200 rpm, vilket jag har lärt mig är ett måste för att tunga program som CS kan fungera så bra som möjligt.

Till den har jag en docka, som jag har en Eizo Color Edge 24" till, samt hårddiskar och annat anslutet till. Funkar utmärkt.

Fast det är nog snart dags att byta dator, när man jobbar så mycket med bilder så slits datorn ofantligt mycket snabbare än om man bara surfar och kollar mail.

[PeterWem]
0

SSD är det som gäller nuförtiden att ha som systemdisk. Och satsa på kvalité och inte som jag, på budget. Ångrar att jag köpte fel SSD. En från Intel eller Corsair hade varit så mycket bättre.

FotoAlle
0

#9 - jag har Intel Core i5 - men det finns kanske bättre?

Acho
0

Jag har en Macbook och den fungerar bra :)

[PeterWem]
0

#10, inte som systemdisk, det kan jag lova dig att du inte har. SSD är den största uppgradering man kan göra i sin dator i dagsläget.