Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 17-köpråd
Läst 1604 ggr
Grim
0

Första systemkamra.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hejsan!!

Jag ska snart fylla 17 år och har önskat mig pengar.

Just nu har jag en väldigt bra digitalkamra på 12.1 pixlar. Men jag ska spara mina pengar och även de pengar jag får för mitt sommarjobb. Min fråga är vilken systemkamra är en bra nybörjar kamra. Har aldrig fotograferat med en systemkamra. Varför jag vill ha en systemkamra är för att jag vill utvecklas och vill ta bättre bilder. Så vilka tycker ni är en bra första systemkamra.

Kram Emelie

NSphoto
0

Det första jag ska säga att du inte ska gå efter pixlarna då de bara visar hur stora bilderna blir (:
Sen beror det lite på vad du vill ha kameran till, vilken modell du vill ha. Men bra kameror av vad jag ha hört för nybörjare är väl följande:

Nikon: D3000, D3100, D5000, D60 och ev D90 (tänk också på att objektivet gör mycket av bilden)

Canon: 1000D, 400D, 500D och 550D

sen har jag inte så mycket koll på de andra märkerna, men då finns ju Sony, Pentax, Samsung m.f!

Lycka till med ditt sökande =)

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

Moalinn
0

Jag har själv mest erfarenhet av nikon så jag kör på det.
jag tycker nikon D60 är en bra nybörjar kamera, men jag tröttnade på den rätt fort för att den inte alls hade det jag ville ha. men dom finns ju inte kvar i butiker längre (vad jag vet) så det är ju begangnat isf.

D3000, D3100 är väl ganska lika.. men hört att dom är väldigt bra nybörjar kameror.

Men sen verkar det som att det inte spelar någon roll längre vilken kamera man köper som första kamera. Många går på dom "bästa" med en gång. Som en jag känner fick en D90 bara sådär poff, utan att ens veta hur man håller i en systemkamera. en annan jag känner köpte sig en d300 (om dom heter så.. har inte så stor koll .. ) som första kamera, så jag vet egentligen inte vilket som är bäst. Om man ska ta och börja lågt eller om man ska starta stort med en gång.
För jag menar,
En D60 (som jag hade) och en D7000 (som jag har nu) är ju nästan likadana förutom att D7000 har lite mer och är nyare och det finns mer intställningar och allt men om man vill ha en utmaning är det inte svårt att gå till stort med en gång.

sen även som #1 säger, det är inte pixlarna som bestämmer.. även om man tror det. Min D7000 har , jag vet inte hur många, pixlar men det är ju inte det jag är intresserad utav , att kunna skriva ut stora bilder tex., utan jag är intresserad utav att kunna få snabba bilder och även bra bilder i mörk miljö osv.. , vilket jag får med den. 6 bilder / sek tror jag att det är och det var det jag gick efter när jag kollade (såklart mycket annat också)

vad jag vill säga är, bestäm själv. Det som du tycker känns bäst, gå till en butik och be om att få känna på olika kameror och be dom om råd för dom vet ju trotts allt bättre än oss här.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

eefoto
0

Köp en kamera som är skön att hålla i.Som passar dig och din hand.Sen om man ska gå på en "nybörjar" kamera eller en "bättre".Det beror ju helt på om du vill lägga mycket pengar på en "bättre" kamera eller om du vill uppgradera dig till en bättre senare.

Kameran spelar egentlien inte så superstor roll.Även om man har en superbra kamera behöver inte bilderna bli bra.:)

Erika, ~värd på dressyr~