Ta betalt som tävlingsfotograf?
Tänkte bara höra av ren nyfikenhet om ni tar betalt av ridklubbarna när ni är där och fotograferar under en tävlingsdag?
Ni som har företag, hur gör ni?
Jag själv tävlingsfotograferar kostnadsfritt och sponsrar alltid minst en klass med ett A4 fotografi. Tycker på något sätt att det känns bäst så. Dock vet man ju aldrig hur det går med försäljningen men förhoppningsvis lönar det sig.
Men ja, hur gör ni som sagt? :)
// Karin Warnmark
warnmark.blogg.se
warnmarkfoto.se
Jag tar aldrig betalt av klubben, men brukar därimot precis som du sponsra en eller flera klasser och som tack får jag reklam i högtalarna :)
Jag har inte eget företag (än..?) :)
www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)
Nej, jag tar aldrig betalt av klubben! De skulle troligtvis aldrig ha råd eller ens vilja betala heller.
Jag har aldrig sponsrat med några bilder som priser, men har funderat på att göra det. Däremot har jag vid vissa tillfällen gett klubben lite bilder som de kan ha på sin hemsida mot att jag får stå med i ryttarmeddelandet.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Tar inte betalt av klubben. Låter dem även använda mina bilder till eventuell hemsida och klubblad som marknadsföring 
Nej jag skulle aldrig kräva betalt av klubben, dels så skulle de säkerligen be en annan fotograf som inte tar betalt att komma dit ochdels så tror jag inte att de har råd.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag tar inte betalt, men ibland har jag jobbat som funktionär samtidigt (släppa in och ut hästarna från banan) och då får man iaf gratis mat och fika hela dagarna, så det är ju drivtkostnader iaf :)
Just ja, jag har också fått mat som ersättning på vissa tävlingar :-) Nu i sommar ska jag även försöka sponsra med bilder och har då fått erbjudet mat och reklamplats på hemsida/klubbtidning
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag tar aldrig betalt av klubben (: Jag brukar även skicka in bilder som det får använda på sin sida eller liknande. Jag har bara en liten fråga, när ni sponsrar med bilder. Hur gör ni då? Har ni så ni skriver ut på plats eller får den vinnande bilden senare? (: Kanske blev lite OT, men blev verkligen nyfiken ^^
//Nikita.S
Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se
#7 Jag har ännu inte sponsrat men när jag gör det så tänker jag ge ett presentkort till vinnaren, så dei lugn och ro kan välja ut bilden de vill ha sen hemma framför sin dator.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#8 Okej, tack så mycket, jag har själv funderat mycket över det och ska nog kanske göra något liknande (:
//Nikita.S
Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har aldrig tagit betalt och kommer inte göra det.
Enda gången jag tar betalt av klubben är om dem vill beställa bilder men det är ju en annan sak :)
Jag ska börja sponsra klasserna istället för att få reklam i högtalare osv
Jag tar inte heller betalt av klubben. Oftast erbjuder jag klubben webbilder på sina hemmaekipage att använda fritt på sin hemsida, då i utbyte mot reklam i form av utrop i speakers, en länk på deras hemsida och ev. propositionen etc. Det är aldrig några problem för mig.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Tack för alla svar, alltid roligt att höra hur andra gör.
/ Karin Warnmark
warnmarkfoto.se
warnmark.blogg.se
Tycker ni att det är okej att ta betalt om någon ryttare vill köpa bilder på sig och sin häst?
Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.
#13, Ja. Det ska man göra tycker jag, eller ta betalt på något sätt i alla fall, kanske inte behöver vara pengar.
Det är ju ändå DIN bil, du äger rättigheterna till den.
//Nikita.S

Jag tar inte betalt av ridklubbarna, utan sponsrar istället alltid vinnaren i alla klasser med en internetbild. Vill vinnaren istället ha utskrift tar jag 5 euro extra för det (A4). Som tack för att jag sponsrar (ibland också hela vinnartrion) gör klubbarna alltid reklam om mig i högtalarna, de brukar också ha annons om mig i tävlingsbladet, samt så får jag & min assistent gratis mat för det mesta. :)