ge bort gratis bilder eller sälja?
hej
jag fotograferade hoppning för första gången i lördags och till 2 av dom som hoppade (jag hade pratat med dom innan och allt så jag visste ju att dom kommer vilja ha bilder och så) gav jag bort bilder eftersom att jag tänkte, det är första gången resultatet är inte jätte bra.. måste ju börja någonstans.
Men jag är riktigt rädd över att jag kommer fortsätta såhär, ge bort bilder till dom som fråga efter det. Jag kommer alltid ge bort bilder till mina kompisar och till dom som frågar mig om jag känner dom någorlunda då och så är det och kommer inte ändra det.
Men jag vet att jag ska fotografera en kompis i terräng, också första gången, snart och även en annan kompis igen i hoppning och jag tänker ge bort bilderna. Men jag är rädd för att maila ridklubben (eller vad det nu än är) och fråga om jag kan få reklam för jag vet ju inte alls hur jag ska göra om det är någon okänd människa som vill ha bilder, känner mig bara vilsen.
Men borde jag fortsätta att ge ut gratis till dom som frågar ett tag till tills jag väl fått in tekniken och sånt (det är det jag har tänkt iaf) ? eller ska jag gå rakt på sak och ta reda på mer när det gäller sälja bilder och sånt ?
hjälp miig..
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
vill bara säga att det är farligt att ge för mycket gratis. Det är förståeligt att du vill göra det till dem du känner, men till slut kommer folk vara så vana vid det att de inte vill betala det när du väl vill ha betalt. Det är tyvärr så det är, Det är jättesvårt att motivera för folk man känner att dem ska betala.
Så ta betalt!
Mvh
Malin Nilsson
Malinnilsson.eu
thephtgrpher.blogg.se
Samma sak har jag kännt när jag har fotat och det har kommit fram och frågat om jag fotat deras häst/ponny. Oftast har de tagit förgivet att de ska få bilderna gratis.. :o Man vet knappt vad man ska göra :(
Till mina kompisar har jag alltid gett bilderna gratis, alla i min släkt tycker typ att jag inte ska ta betalt för kompisar och så. Men hur ska jag kunna lära mig om jag aldrig får bilderna sålda utan bara ger bort dom gratis.
Känns inget kul heller när de tar förgivet att de ska få bilderna helt gratis, man blir ju galen! :@
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade inte utgett mig för att sälja bilder förän jag vet att jag har stenkoll och kan garantera att leverera bra bilder. Tills dess hade jag åkt ut för att träna och isåfall gett bort bilder till kompisar. Är det någon på plats som frågar så kan dom ju alltid mejla i efterhand om det blev någon bra bild. Jag vill ju inte sälja en bild som jag inte är nöjd med, det är ingen bra reklam inför framtiden.
Så att mejla ut till ridklubben att du säljer bilder innan du har full koll på att du verkligen kan prestera verkar lite vanskligt. Behåll bilderna för dig själv istället för att skänka bort dem tills du känner dig säker bakom kameran!
tack.
jag kommer ändå ge bilderna gratis till mina kompisar och släkten, om dom inte erbjuder sig att betala (vilket en har gjort en gång).. och då menar jag inte bara inom ridsport såklart.
Men jag tror mest på #3. jag åker runt lite och försöker få in tekniken och allt man behöver veta och när jag väl känner att bilderna blir bra så kan jag göra min röst hörd, alltså få reklam så folk vet att jag finns.
Medarbetare på Djurfoto
Jag tänker som så, att vid mindre träningar fotograferar jag mest för skojs skull, och då ger jag bilderna gratis om någon vill ha (dock enbart webbkopior, och jag ska helst nämnas som fotograf).
Vid större/officiella träningar och tävlingar ger jag endast gratis bilder till nära vänner, andra kommer jag nog begära en viss ersättning för, helt enkelt för att det inte är hållbart i längden att ge bort sina verk gratis till alla som vill ha. Har inte fotat hästsport så mycket än, så själva priset skulle väl hållas på en relativt låg nivå, man får anpassa det efter bildernas standard tycker jag.
Men iaf, skänk inte bort dina bilder till vem som helst. Bakom varje bild ligger erfarenhet, kunskap och en hel del jobb, samt en viss investering i form av fotoutrustning. Du har lagt en del av din lediga tid på att fotografera just den bilden, du har tagit dig till fotoplatsen och noggrant ställt in, fixat och exponerat, samt efterbehandlat bilden. Att då skänka bort den till någon som tar för givet att h*n ska få den gratis är ju inte så snällt mot dig själv. Att någon vill ha din bild är ju ett tecken på att du har talang och tar bilder som folk vill ha, så varför bara ge bort dem? Det behöver ju inte handla om några stora summor, några tior för en eller två bilder till en början, kanske?
Om du inte är säker på att bilderna "håller måttet" för försäljning är en hemsida en idé annars, där du laddar upp de mest lyckade bilderna från diverse fototillfällen, där potentiella kunder kan se om de hittar någon bild de vill köpa. Du kan t.ex. dela ut visitkort med hemsideadressen på till ryttare på tävlingar. Då är det ju inget köptvång utan kunderna kan se på bilderna i lugn och ro hemma och maila dig om de fastnar för någon av dem, och så kan ni komma överens om försäljningen då. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
du har rätt faktiskt. Jag sitter och försöker få ihop ett visitkort, men det går inte så bra då photoshop krånglar och jag vet inte vad jag ska ha på det och sen lägga kanske någonstans där folk kan ta om dom vill. Men sen tänkte jag, bilderna behöver inte kosta sjukt mycket utan kanske, som du sa, en tia eller något för en eller två bilder så man börjar någonstans. Men tänker ändå ge bort bilderna gratis till mina kompisar.
tänkte att jag skulle skaffa ett webbalbum eller vad det nu är så jag kan lägga upp bilder där och länka det på min hemsida så kan folk med små visitkort skutta in på min hemsida och sedan bli "guidade" därifrån. Det är säkert många "jobbar" med allt, men jag kollar inte runt vad andra gör utan jag tänker ut mitt eget för att sedan göra något utav det hela.
Tack för tipsen iaf! :)
Medarbetare på Djurfoto
i mitt senaste inlägg skrev jag "det är säker många "jobbar" med allt,"
Där vet jag inte riktigt vad jag tänkte med när jag skrev faktiskt men det ska stå
"det är säkert många som "jobbar" såhär.." :p
Medarbetare på Djurfoto