Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 13-lag-moral-och-etik
Läst 1564 ggr
Diizkmedel
0

Regler - fotografer & ryttare

Läste i upptäckta bildstölder om att det finns regler för att ryttare inte får ta bilderna på deras hästar som andra fotat utan att fråga först, men att det är tydligen helt ok att lägga ut en bild som man själv tagit på en annan ryttare utan att fråga ryttaren om h*n tycker att det är ok.

Tyckte detta var intressant och läste också att ngn annan tyckt att det skulle vara en bra sak att ta upp för diskussion, så skriver det här =)

Tycker själv att det skulle vara en regel att man ska fråga ryttaren först innan man lägger ut det på internet om det är ok

(Vet ej vilken grupp denna tillhör i)

That that don't kill you can only make you stonger

Mari
0

Jag tycker inte att det är ok att ha en regel där fotografen måste fråga om bilden får läggas ut eller ej, tror även det är så att det är fullt lagligt att fota på tävlingar utan att fråga först.

Men däremot tar jag gärna bort bilder där ryttarna inte vill vara med eller om de tycker att det är en dålig bild - de ska ju självklart inte behöva visas för alla om de inte vill.

Är det ens möjligt att hinna fråga alla ryttare om det är ok att fotografera? Hinner man fotografera någonting alls då?

Detta med att ha en lapp där man skriver upp sig om man ej vill bli fotograferad tycker jag är bra - likaså att man skriver upp om man är intresserad av att se bilder :-) Mycket bra idé!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Diizkmedel
0

#1 Det sista du sa är ju super smart, man kan ju ha några lappar uppsatta lite överallt i kanske någon klarare färg med stor text och sedan tomma rader under för ryttare att skriva upp sig på och säga vilken häst man rider på/start nummer och om det nu är fälttävlan vilken gren man ej vill bli fotad på om ens häst lätt blir distraherad t.ex. när dem rider dressyr eller liknande =)

jojjehanna
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nej, måla inte in er i ett hörn och börja låta folk tycka. Man får fota vad man vill och fråga inte. Däremot om någon ber er att inte, ta då och acceptera det.

HBKbruden
0

Jag håller med jojjehanna.

Jag tar dock bort bilder där ryttarna inte vill vara med!

Diizkmedel
0

#3 & #4 Det är klart att folk får tycka, det är ett fritt land. Men man kan ju isåfall göra så som med lapparna.

Toltaren
0

Håller med #3 & #4 och tycker även man ska använda sunt förnuft, tänka typ "skulle jag vilja att någon publicerade denna bilden om det var jag?". Så länge hästen går fint så har jag faktiskt mycket sällan stött på problem med ryttare som inte är nöjda/accepterande med hur de själva sett ut…

Mari
0

Ja nu när jag tänker efter så kanske det blir många som skriver upp sig på lappen.. Då är det kanske bättre att de hör av sig till en personligen och ber en ta bort bilderna.

Jag brukar bara lägga ut "bra" bilder, alltså de då hästen är i mitt tyckte rätt språng och steg. Dock får man inte alltid de där perfekta på varje ekipage så några kanske är lite mindre bättre men inte helt fel.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Diizkmedel
0

Men vad händer om man inte vill vara med på bild, men inte upptäcker att någon lagt ut bilder på en på internet utan att fråga? Vissa kan faktiskt inte vara med på bild, dock händer det nog inte på tävlingar. Men om man t.ex. är kanske på en vanlig klubbtävling eller liknande så kan det förekomma.

jojjehanna
0

Javisst får man tycka, slarvigt skrivet av mig… Men jag tror att de flesta inte riktigt bryr sig om de hamnar på bild eller ej, men om man börjar ge den valmöjligheten kanske det blir fler som tänker att de kan hoppa över att bli fotad, kanske tror de att de automatiskt måste betala något eller så. Sen har ni en faslig reda att hålla ordning på vem ni får fota eller inte och vem ni får lägga ut på hemsidan eller inte. Tänk alla lappar ni ska skriva om att man får välja om man vill vara med på kort eller ej eller om man ska publiceras eller ej, eller börja plocka bort den bilden men inte den osv.

[Valtyr]
0

tycker det är tråkig attityd när man säger jag får fota vad jag vill utan att fråga, tycker det är lika taskigt att publicera bilder på folk som inte vet om det som att sno bilder som fotograferna tagit, det är ju tack vare oss ryttare som ni har något att fota överhuvudtaget och alla kanske inte vill ställa upp som objekt för er.

Det är lika illa som att gå förbi någons hus och smygfota in genom fönstret, det borde införas en lag där man måste fråga folk först innan man fotar dem.

Mari
0

#10 Jag sätter alltid upp lappar vid sekretariatet och/eller vid resultatlistorna. Ridklubbarna brukar även gå ut med det i förväg att jag kommer finnas på plats och fotografera så jag tycker inte att jag inte ger ryttarna en chans att säga ifrån, jag tror nog att alla vet om att jag fotar där.Jag sitter/står också på en plats där jag ofta får ögonkontakt med ryttarna så de ser att jag fotar.

Dock är jag oftast på mindre tävlingar då jag inte bor i så stor stad.

Men jag kan förstå de som bara åker till en tävling och fotar, kanske lägger fram visitkort på något ställe och sen inge mer. Då har ryttarna inte någon stor chans att ens veta att de blivit fotograferade.

Jag har aldrig tävlat själv men haft både häst och ridit en längre tid. Jag kan inte riktigt tänka mig in i vad ryttarna tänker oh tycker men jag har bara fått positiva reaktioner. Hade jag varit ryttare på en tävling hade jag nog mest sett detta som en kul grej, det är roligt att få se bilder på sig själv och hästen men jag förstår att alla inte tycker lika

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

selfrejection
0

När jag fotograferar på tävlingar står jag oftast vid collectingring och jobbar som funktionär och släpper in och ut hästarna på banan. Så de ser att jag har kameran med mig och står där och fotograferar. De har då möjlighet att säga till när de går på banan eller går av, de vet även var jag finns om de kommer på senare under dagen att de inte vill att jag lägger ut bilderna. Men jag har ännu inte varit med om att någon sagt till. Dessutom har jag skrivit på flera ställen på min hemsida att om de/deras barn osv. finns med på bild och önskar att jag tar bort den, så gör jag självklart det.

Dessutom går jag alltid igenom bilderna innan jag lägger ut dom i mitt arkiv, hästen ska ta rätt steg och gärna ha öronen framåt. Tar bort alla bilder där ryttaren råkar dra i munnen eller hästen gapar osv. Bilderna som jag kanske använder i min portfolio är noga utvalda och där lägger jag inte upp en bild där hästen kanske går bra, men ryttaren gör en konstig min. Då väljer jag hellre en annan bild jag gillar.

Men jag förstår också att ryttare kanske inte tycker det är så roligt när de hittar bilder på internet där de gör en ful min eller hästen gapar, för även om hästen gick fint resten av tävlingen, så kanske inte de som var där vet om det och man får skämmas lite. Jag har egen häst och skulle reagera på samma sätt. Men hos mig har man alltid möjlighet att säga till om man vill att jag tar bort bilden, och jag försöker välja bort alla bilder där det inte ser "bra" ut. Dessa bilder vill inte jag som fotograf sälja och väljer då att inte ge någon möjlighet att se dessa, eftersom det är ett misslyckade för mig som fotograf att inte lyckas fånga hästen bästa sida. Det är ju det vi är ute efter, iallafall jag.

raptownspot
0

De flesta tycker det är kul, men jag skulle såklart ta bort bilden om ryttaren misstycker.

LitenPyssling
0

Jag kollade upp lite fotoregler för ett tag sedan till en uppgift i kursen, där stod det bland annat:
Man får fotografera allt och alla men dock inte vissa skyddsobjektiv som kan vara både militära och civila anläggningar.
Man behöver inte be om lov att få fotografera någon och man får fotografera hur nära man vill och fortsätta trots att personen ber dig sluta, så länge du inte fysiskt förhindrar personen.
Du får fotografera på allmänt område men kan bli förbjuden att fotografera på privat område.

Sen det här att lägga ut bilder där ryttaren gör en min eller liknande tycker jag inte spelar någon roll, om man filmar en större hopptävling som ska visas på TV så tar man ju inte bort bara för att den eller den ramlade av eller liknande, hästsport magazinen ser man väldigt ofta fula miner i på ryttare.
Som tävlande tycker jag man får räkna med att det finns de som fotograferar, och är man rädd att bilderna ska publiceras så kan man lugnt gå fram och fråga om man ser att någon står och fotograferar.
Visst, man kanske inte ser just på banan att det fotograferas men efteråt när de andra tävlar så brukar man enkelt se att det står fotografera längs staketet/liknande.
Jag har tävlat i drygt 9år och jag kan säga så här, inte en enda tävling jag varit med på har det inte funnits fotograf. På tävlingar är det ju ganska självklart att det finns fotografer tycker jag, det är sällan der inte gör det. Fotografer kan lika gärna fota med mobil/Iphone så det är inte enbart med de med kamera man ska spana efter om man inte vill riskera att bli publicerad.

Men självklart kan man ju visa respekt och lägga ut de bilder som visar ekipagets bästa sida. Men jag tycker inte det är hela världen om man gör en min och bilden läggs ut, det är ju verkligheten ändå.
Det är ju trots allt värre om det kommer ut bilder där man kanske håller på att ramla av och tar stöd av tygeln (brukar ju vara en reflex för en del) och får det att se ut som om man verkligen drar i hästens mun med flit. Där gör ju inte minen hela situationen bättre precis och bilden kan lätt framstå som illavarslande för hästen än att visa själva sanningen att man som ryttare faktiskt ramlade av.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

NSphoto
0

Håller helt klart med #14, hon har rätt. Och om man ber någon som står och fota att inte publicera bilderna så tar dem oftast bort dem eller suddar ut ansiktet beroende på vad dom skulle ha bilderna till. Vips, man ser inte vem ryttaren är. Detta gör man av respekt som varje människa borde ha och för att man annars knappast skulle bli särskilt populär som fotograf. Bilderna jag lägger ut får jag oftast förfrågningar av hästägare/tävlande att de vill se fler bilder.

Och tävlar man får man vänta sig att det finns fotografer, speciellt på det större tvälingarna. Sen också om du vinner finns det chans att du till och med hamnar i tidningen.

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

LitenPyssling
0

#15 Jag brukar kunna beskära vissa bilder så ansiktet inte är med. Dock gör jag detta på de bilder jag anser kan beskäras på detta sätt, vissa blir det bra på medan vissa ser hemska ut utan ansikte.
Antingen beskär jag eller så låter jag bli att lägga ut, alternativt frågar ryttaren ifråga om det är OK ändå. Men det är inte ofta man har kontaktuppgifter.

Som du säger, vinner man är chansen mycket större att man blir publicerad och även om man vid prisutdelningen står helt still med sin häst så kan man få till en riktigt tjusig min, så det är inte enbart vid action som man kan göra miner som är mindre snygga - även vid prisutdelningen. Och det är inte många tidningar som väljer att inte publicera dessa bilder i fall de inte har någon bättre på det ekipaget.
Exempel:
Ibland kanske man får 10 bilder av det vinnande ekipaget, men bara en är bra och det är just den med minen. De återstående kan lika gärna vara som så att ryttaren tittar fel, hästen är inte med eller liknande. Man vet aldrig, vissa gånger är det just den bilden med minen som är bäst. Som fotograf kollar man inte alltid bilderna direkt efter varandra utan man knäpper t.ex 10 bildet på det ekipaget sen går man vidare till nästa ekipage och tittar igenom bilderna sen. Oftast får man snygga bilder, men som med allt annat finns undantag.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

FotoAlle
0

Intressant tråd - särskilt det där med hur ni väljer ut de bilder ni publicerar.

Jag jobbar som fotograf och strävar efter att sälja så myket som möjligt men bilder med kvalitet och mitt eget signum.

När jag lägger upp bilder för försäljning, så väljer jag de bilder som jag tror tilltalar tänkta köpare mest. Men när jag väljer ut och redigerar bilder till exv min blogg så tar jag bilder som jag personligen gillar, som har något extra. Blir så evinnerligt trött på perfekta hoppbilder ;-) Jag är stenhård när jag sovrar men då kan det bli knasiga miner, trilska hästar och avramlingar.

Angående att publicera en bild utan någons tillstånd - man får ju publicera bäst man vill - så tillvida det inte gäller marknadsföring då MÅSTE man ha personens tillstånd. Vill jag dock bara använda en bild på en häst så behöver jag inte ha ägarens tillstånd.

Jag har hittils bara blivit ombedd att ta bort bilder nån enstaka gång och självklart har jag då gått personen tillmötes och tagit bort bilden, det brukar oftast vara tvärtom, att jag får mail om när bilderna kommer upp.

Men ämnet mår absolut bra av att diskuteras.

Diizkmedel
0

Men vad gör ni om ni skulle sälja en bild på en ryttare och dennes häst till ngn annan som kanske inte ens känner ryttaren. Tar ni då först reda på om ryttaren går med på det eller kör ni bara på?

Mari
0

#18 Det har inte hänt mig att någon har viljat köpa en bild på en helt okänd häst och ryttare, är faktiskt lite osäker på om det ens kommer att hända. Kanske något företag eller liknande vill köpa och ha till någon reklam eller liknande. Då tycker jag man ska försöka få tag på ryttaren och höra hur denne ser på saken, speciellt om man kan identifiera denne.

Men jag har varit med om att en tjej köpt bilder på sig själv och på en kompis som hon skulle ge bort i julklapp till kompisen. Det tyckte jag var ok och frågade inte något mer om det, jag hade även sett på tävlingen att de samåkte så de måste ju ha känt varandra tycker jag :P

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

raptownspot
0

De flesta fotografer har jättesvårt att få betalt för sina bilder. Jag fick dock en mamma efter mig häromveckan med plånboken vidöppen, men jag gav bort bidlerna gratis, eftersom jag inte visste om de blev bra.
Det syns inte så bra i displayen ex.

[daanielah]
0

Det har kommit nya fotoregler för 2011 och i dom står det någiot i stil med att man inte får fotografera folk om man inte har frågat först, för om personen känner sig kränkt på något sätt så kan h*n välja att anmäla digoch då kan det gå så långt att det blir fängelse. Samma sak om man ska fota på en fest, enligt dom nya fotoreglerna måsste man ha underskrift fråna lla som medverkar på festen att dom accepterar att bilder kommer tas och att dom kommer vara med på bilderna. Om någon inte godkänner det och hamnar på en bild på kan den anmäla.

Dock tycker jag att dom nya reglerna är super fjantiga för det räcker med att någon kan se sig själv i bakgrunden på en bild och känna sig kränkt så vipps är du anmäld och får antingen betala böter eller dylikt.

Men samtidigt, hur lätt är det att fråga varenda ryttare om dess tillstånd? Och hur lätt är det att komma ihåg 60 olika personer och hästar för att sedan kunna radera bilderna,

Metinia
0

#21: Var kan man hitta dessa regler? Jag skulle vilja se dem i en riktig lagtext innan jag följer dem…

EDIT: Jag hittade en artikel på fotosidan.se om det. Som tur är kommer denna lagändring knappast att påverka oss hästfotografer när vi är ute på tävlingar och så. 

För som vill läsa: http://www.fotosidan.se/cldoc/krankande-smygfotografering-forbjuds.htm

FotoAlle
0

Men det är ju än så länge bara ett lagförslag, och det börjar ju inte gälla förrän tidigast 2012. 

Det viktigaste ordet, som jag tolkar texten, är just kränkande. Vad är kränkande? Jag tog en serie i helgen på ryttare som sedan fick gult kort vid just det hindret - självklart lägger jag inte upp de bilderna men OM jag gjorde det så skulle den ryttaren mycket väl kunna känna sig kränkt av de bilderna då det skulle kunna tolkas som att jag hänger ut ryttaren som betedde sig illa.

[daanielah]
0

Jag har hört "lagarna" från min fotolärare för han hade fått information om det då han jobar som profisionell fotograf.

Alla kan ju känna sig kränka på olika sätt, man vet ju inte vad personen har frö sig just då? Någon kanske är ute och vänster prasslar när du fotar och du klanske tror att paret just är ett PAR men i självaverket håller dom på med nått annat?
Vad vet jag :)

Mari
0

Ja detta är bara lagförslag, jag hoppas att det inte träder i kraft, är heller inte så insatt men vad jag hört så låter det mest bara tokigt, speciellt för oss fotografer ;)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[daanielah]
0

#25 ja det gör det ju galet mycket svårare att ta kort på lite random hästar ute på tävlingar :)

FotoAlle
0

#26 - på vilket sätt då?

Mouziee
0

Fotografen har alltid copyrightskyddet på sina bilder sen är det lite annorlunda när det gäller exempelvis hästtävlingar men det beror mest på att många fotografer och sighter som säljer just bilder ifrån tävlingar livnär sig på det så ryttaren kan få köpa de bilder som fotografen tagit och lagt arbete bakom för att få till. Finns mängder med regler för fotografering.

Personligen tycker jag att iallafall i mitt fall när jag fotograferar hästar tillsammans med ryttaren "Ryttarens modell för en dag", alltid frågar om det är okey att lägga ut en bild och alltid i litet format med en logga på för att undvika bildstöld.

Man vill ha återkommande kunder så då kan man inte publicera hej vilt och särskilt inte på nätet :)

www.kristin-photography.se

[Agilityvovven]
0

Riktigt bra skrivet, #14!