Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 04-kritik-hästsport
Läst 670 ggr
Moalinn
0

kritik - första hopptävling

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej

i lördags så fotograferade jag på tjörn, valsäng, på min första hopptävling och hoppning över huvud taget. Jag visste inte mycket, inte mer än de tips jag fick härifrån men jag tycker att jag lyckades ganska bra. Det som jag kom på mig själv va att jag stod väldigt dåligt där jag gjorde, hade ett hinder frammifrån och ett i någon konstig vinkel som jag inte vet vad och så fick jag med staket på dom bilderna.

Men man lär sig av sina misstag och jag ska snart ut och fotografera igen så då har jag ju chansen att förbättra mig lite.

denna är nog en av dom bilderna som jag tyckte blev bäst, den är dock lite sne men eftersom att mitt dumma photoshop inte vill fungera så får den vara så tills jag väl får igång det igen.

Men vill gärna ha kritik på vad jag kan tänka på tills nästa gång (ska även fotografera samma ekipage då (: )

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

70 har läst, inte en enda som har något att säga om bilden. Är den så dålig? isf vill jag veta vad för jag måste ha massor med tips tills nästa vecka! :)

Medarbetare på Djurfoto

NSphoto
0

Jag tycker den är ganska bra, bakgrunden skulle kunna vara lite mindre rörig så försök ställa dig så du kan få en fin bakgrund men ändå få några hinder i bra vinkel (:

Sen tycker jag den är något underexponerad. Utifrån dina inställningar skulle jag gissa att du har ett halvmanuellt läge. Sen om jag inte har helt fel så har du väl en D7000?

Försök få en kortare slutartid så behöver du inte riskera rörelseoskärpa, så du kan höja ISO till ca 400, sen om du fotar halvmanuellt, ställ exponeringskompensationen på 0 eller + så inte bilderna blir underexponerade, bättre med en lite överexponerad bild som man kan mörka ned än en för mörk bild som man måste ljusa upp :)
Sen vore det bra om du kunde ställa WB manuellt, blir ofta mycket bättre resultat då, eller då kan du sätta den på molnigt om du vill ha lite starkare färger.

Hoppas du fick ut något av detta och lycka till! :D

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

Moalinn
0

det va ganska svårt att få en mindre rörig bakgrund, men det kanske går vid nästa tävling. Ska tänka på det iaf!

yes, jag kör på p läget (tror jag) eftersom att jag inte riktigt känner att jag "behärskar" heltmanuellt ännu. Och ja, jag har en d7000.

många utav dom första bilderna jag tog va med för lång slutar tid så det fick jag ju ändra genom att ändra exponering annars hade dom inte blivit bra. Och jag som verkligen gillar att göra bilderna underexponerade för att sedan ljusa upp dom sen.

okej, nu känner jag mig inte direkt jättebra men WB? jag kommer fatta vad du menar när du väl säger det men jag kommer inte på just nu Oskyldig

Men tack för tipsen, ska verkligen tänka på detta! Ska sitta och leka med inställningar och sånt ute någon dag när det är fint väder och se vad jag kan hitta på!

Medarbetare på Djurfoto

NSphoto
0

Okej, men istället för att köra på P som gärna förstör så kör på A. Då du kan välja bländare själv (ställ den på högsta möjliga, lägsta tal)

Då jag själv har en D7000 så kan jag hjälpa dig om det är något du undrar vart du fixar eller om du vill ha hjälp med något speciellt (:

Vitbalansen har jag själv antingen på molnigt eller helmanuellt (K). När man är ute så brukar jag ha allt från ca 4500-5500 beroende på vädret, man får testa sig fram efter vad man tycker blir bra (:

Sen det med att du gillar att underexponera och sen ljusa upp, jag själv skulle säga att det är bättre att göra tvärt om om man har lite högre ISO då man ofta genom att överexponera bilden minskar bruset, ungefär som att man fräter bort det. Men det är en smaksak det också ^^

Om du har något djur så kan du testa dig fram med att fota detta, mycket bra träning även om det inte är en häst, själv har jag hundar som jag fotar nästan dagligen :)

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

Moalinn
0

var väljer man bländare då? Jag känner mig ganska dum som frågar egentligen eftersom att jag har en så "bra" kamera och inte utnyttjar den helt, men någon gång måste ju vara den första och det är väl dags för det. Och nu hittade jag även WB, bra att du kom här så jag kollar igenom kameran ännu mer än vad jag gjort innan (:

fast en sak jag alltid har undrat är vad den rull saken som man har höger pekfinger på ibland, tror du fattar. Är det bländaren kanske ?

jo, kanske det är så, jag kan ju alltid testa lite med exponeringar och sånt också. Jag har ju 4 katter och varje gång jag är ute och fotograferar så är det minst 1 katt som är med mig som alltid brukar fastna på bild så dom lär jag ju kunna testa en del på (:

Medarbetare på Djurfoto

NSphoto
0

Bländaren väljer du på den sekundära kommandoratten, precis som du säger den du har pekfingret på :)
Behöver du inte alls göra, jag började inte fota manuellt förrän jag köpte min D7000, så tog ett tag innan man förstår allt (:

Okej, men då har du ju din chans att lära dig, sen om du har katter som gillar att jaga saker, testa slänga någon liten leksak som den/dom kan jaga så kan du ju alltid träna på rörelsebilder. För det är verkligen lättare sagt än gjort att fota katter när dom springer :)

//Nikita.S

Moalinn
0

tack för att ud har hjälpt mig! gud vad mycket bättre bilder jag lyckas fånga nu, inte bara inom hästar utan även annat. Och jag har ju testat på katter, asså.. det är något bland det svåraste jag fotograferar, när dom springer då för jag har inte en enda bild som inte är suddig. Det är helt sjukt.

tack, för det har verkligen fått mig att ta mig ännu ett steg längre in i fotograferingen (:

Medarbetare på Djurfoto

NSphoto
0

Ingen orsak! (: Det blir också mycket roligare när man har lärt sig grunderna med kameran, men fortfarande upptäcker nya saker nästan hela tiden med den :)

Kan man kanske få ett exempel på någon bild? :D

//Nikita.S

Moalinn
0

ja, det blir det verkligen (:

exempel på vad för bild ? Oskyldig

Medarbetare på Djurfoto

NSphoto
0

Bara någon som du fotat nu sen du tycker att bilderna blir så mycket bättre, kanske din favorit? :)

//Nikita.S

Moalinn
0

jo, jag ska bara lägga in bilder  på datorn och kolla och sedan försöka välja ut den bästa! :)

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är en bild på en av mina katter, Capris heter han om du ville veta det.

Kanske inte den bästa bilden jag tagit, men ändå en bild jag gillar på något sätt. Och den hade inte alls varit lika bra om jag inte fått hjälp :D

Medarbetare på Djurfoto

NSphoto
0

Själv gillar jag den jättemycket (: Fokus ligger där jag tycker det borde ligga i alla fall, på huvudet, som även ramas in av benen på en snyggt sätt. Det ända jag skulle tänka på är väl kanske att ena tassen är liite nära kanten… men annars en superbild ebligt mig! :D Den borde du verkligen vara nöjd med (:

//Nikita.S

Moalinn
0

jo, tack :D
ja, jag vet att den hamnade lite nära men sånt händer och som jag säger varenda gång.. man lär sig av sina misstag. (:

Medarbetare på Djurfoto

NSphoto
0

Jo, det är ju också sant (:

//Nikita.S