Objektivfunderingar
Jag har ganska nyligen skaffat en Canon EOS 550D, och nu funderar jag på hurdant objektiv jag ska köpa till näst :)
Har lite kollat på Tamron 28-75mm f/2.8, tror att det skulle passa mig rätt bra. Någon som har ett sådant och vad tycker ni? Jag fotar mest hästar, djur och makro.
Tänkte på att också köpa ett Canon EF 55mm f/1.8, även om jag hört att de inte är så hållbara. Några åsikter om det?
Andra objektivtips är också välkomna, men kan inte spendera mer än 10000 :) Gärna med bländare på f/2.8 eller lägre, eftersom jag fotar mycket i ridhus.
Tacksam för svar!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Enligt min egen mening så tror jag inte att ett 28-75mm räcker till att fota hästar, beroende på vad för hästbilder du vill ta. Du kommer helt enkelt inte tillräckligt nära om du står en bit bort från hästen. Men Tamrons 28-75 har fått ganska bra kritik, vad jag vet :)
Jag skulle själv satsa på ett 70-200 f/2.8 om jag skulle fota hästar och djur. Därremot blir dessa lite dyrare. Canons eget kostar runt 21'000 kr. Men Tamron har också ett vilket kostar 7'000kr men har inte fått lika bra kritik. Även Sigma har ett och den nyare verisionen av detta med bildstabelisering ligger på runt 11'000 kr.
Dock tror jag inte att något av dessa objektiven passar till macrofotografering. Möjligen Tamrons som har en närgräns på 95cm.
Men 28-75 mm blir mer som en "allround-optik" men om du inte står så många meter ifrån djuren, hästarna så funkar nog detta :)
ojoj, längsta inlägget jag har skrivit, och rörigt blev det ;o Hoppas du förstod någonting ^^'
Tack för svar :) Jo, jag är lite tveksam över 28-75 just på grund av zoomen.. Skulle nog behöva lite mer egentligen, men jag har så ont om pengar :P Nåja, den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge eller hur? :D Har du några tips på bra makroobjektiv, jag älskar att fota närbilder :)
Ja, om du verkligen vill satsa på makrofotografering så är väl ett makro-objektiv bäst annas finns ju alternativet mellanring som är betydligt billigare :) Mellanringar ska inte förväxlas med telekonvertar! Kan dock inte så mycket om dessa. Vet att visa inte har typ sladdar i sig så kameran tror att det inte finns något objektiv på. Men hör i affären om det!
Vet i vilket fall att Sigma har ett bra macro (105mm f/2.8) ett nyare och ett äldre. Det äldre kostar ca 5'000kr och det nyare runt 9'000kr. Fördelen med det nyare är att det har inbyggd bildstabelisering som inte det äldre har. Men detta brukar ju inte göra så mycket vid macro eftersom man oftast använder stativ. Men vid handhållning kan det nog bara bra :)
Tamron har ett motsvarande fast 90mm f/2.8. Vet att dessa är väldigt lika, eftersom jag själv valde mellan dessa två när jag skulle köpa macro (fast det blev aldrig nåt, vet inte varför xD). Så det är mer vilket man tycker är bäst själv. Det kostar också runt 5'000 kr.
Finns ett Canon också som jag inte vet så mkt om. Kostar dock ca 9'000kr.
Det finns ju mängder av andra macroobjektiv också. Så som 50mm och 70mm. Sigma har ett 70mm som har fått väldigt bra kritik (vad jag vet) som jag själv ska köpa :D Blev liksom kär i det i affären :) Kostar också 5'000kr och passar även bra till porträtt skulle jag tro!
Haha oj, hoppas du orkar läsa x'D Jag har nog fått för mig att jag kan väldigt mycket om det hära! x'D

Jag köpte ett Tamron 28-75 2,8 för bara några veckor sedan. Har inte hunnit att fotografera hästar med det än men är nöjd hitills! Är skönt att kunna ha lite vidvinkel men också lite zoom.
Äger också ett Sigma 70-200 2,8 som jag är nöjd med. Fick under GHS 2010 låna ett Nikkor 70-200 2,8 och blev väldigt förälskad men när man studerar och har två ponnyer kan man inte riktigt lägga ut 20 000:- för ett objektiv så därför fick det bli Sigmat istället. Kosta runt 8000:- men går att få tag på för hälften av priset begagnat!
Rekommenderar båda objektiven men om du ska fota hoppning, dressyr eller liknande kanske inte Tamronet räcker till så bra men Sigmat desto bättre. Så ett tips är att kolla på blocket etc efter begagnat för det finns guldkorn man kan hitta :)
/ Karin Warnmark
warnmark.blogg.se
warnmarkfoto.se
Tack så mycket för svaren, jag tror att jag kanske väntar med 28-75 ändå, behöver kanske ändå lite mera zoom… Skulle JÄTTEgärna vilja ha ett 70-200 f2.8 men tja jag vet inte, kostar ju rätt mycket tyvärr :P Lite orolig för att köpa begagnat, är rädd för att det är skadat på något sätt. Nu funderar jag på Canon EF 70-200mm f/4, även om det egentligen inte är så ljusstarkt som jag skulle vilja. Kanske det där sigmat skulle vara bättre för mig… Åh jag kan verkligen inte bestämma mig :D
Ska själv köpa Sigma 70-200 f/2.8 tror att det är ett mycket prisvärt objektiv!