Kritik - Dressyr
Fotade nationell fälttävlan igår, här är ett par bilder från dressyren. Detta är den andra dressyrtävlingen jag fotat, så vill gärna ha lite konstruktiv kritik & tips ang komposition, steg osv :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Överlag så har bilderna en kanonskärpa!
#0 En annorlunda bild. Tyvärr är inte kompositionen så smickrande, men kombinerat med steget hos hästen så tycker faktiskt jag att det funkar. Men man ser helst i dressyr ett ekipage från sidan, tycker i alla fall jag.
#1 Önskvärt att du tagit bilden så att hästen haft ett bättre steg. Annars är kompositionen klockren i denna bild.
#2 Även fast denna bild inte är tekniskt korrekt, jag skulle valt att ha den i stående format så benen finns med, så tycker jag att den fångar den viktigaste känslan på en dressyrtävling. När man är klar och nöjd över sin ritt, både med hästen och sig själv 
Bara att öva vidare :)
Emma, medarbetare på Hästfoto.
Haha, jag tycker näsan tvärt emot dig, Eklang. Fast bara nästan!
Jag tycker att du har fångat en snygg vinkel i #0. Steget är intressant och snyggt och ja, jag gillar det. Ifrån sidan hade det troligtvis inte sett lika snyggt ut. Färger, ljus och skärpa är bra! Jag önskar mer luft kring ekipaget dock och bilden lutar lite.
Bild #1 är också mycket fin i skärpa, ljus och färger. Jag gillar faktiskt steget, även om det kanske inte är det perfekta. Jag tycker om det för det är lite annorlunda, men ändå inte osmickrande, ger galoppen en luftig touch! Jag saknar mer luft framför ekipaget, nu försvinner de ut ur bilden tycker jag.
I bild #2 är skärpan inte helt på topp, men okej. Kompositionen är också okej, men även denna bild lutar lite. Jag tycker om känslan du vill förmedla, och visst känner jag den, men inte helt. Jag skulle vilja se ryttarens och hästens ansikten, de utstrålar förmodlingen glädje (iaf ryttaren), mer än vad som nu syns.
Bra jobbat iaf, du är duktig på det tekniska, att sätta ljus och skärpa, m.m!
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se