Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 1128 ggr
Elden
0

Knep för uppmärksam häst...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var och fotade en arabutställning för några veckor sen och slogs av entouraget som gjorde allt för att få hästen att blåsa upp sig, sväva iväg och vara snyggast på banan.

Tanken som slog mig då var att den lilla pipleksaken för hund som jag kör med inte var mycket att hänga i granen. Nu kan vi ju inte ha ett helt team med hästuppmärksamskapande människor med oss men vi kanske kan dela med oss av vad vi har för att få hästen att titta till och spetsa öronen

I min kameraväska ligger alltså ett litet ludet lejon som piper (fungerar lite si o så), En tablettask att skaka med och även några halstabletter att prassla lite med.

Vad använder ni?

(bifogar en av arabbilderna)

Metinia
0

Jag brukar allmänt bara prassla med lite trädgrenar eller så om jag fotar hästar i hagen som jag vill ska fånga min uppmärksamhet. Det brukar funka några gånger, sedan tröttnar dem, vilket är naturligt. Ibland har jag en liten plåtask med häftstift i eller min nyckelknippa.

Men såklart gör jag inget för att försöka fånga några hästars uppmärksamhet under tävlingar eller evenemang, jag som fotograf skulle aldrig ens tänka tanken på att störa de tävlande!

Jag blev lite nyfiken när du berättade om teamet, har aldrig sett något sådant. Vad gjorde det för att fånga hästarnas uppmärksamhet? Man kanske kan hämta idéer ifrån dem?

Elden
0

Förlåt, jag missade ju att skriva att jag givetvis inte menade UNDER utställning utan vid t ex porträttfotografering! Jag skyller på värmeslag idag =)

Teamet var ett antal utplacerade människor som stod utanför banan och dom viftade med plastsäckar och spön med plastbitar på och allehanda saker. Inte stod dom still heller utan liksom sprang med hästen. Effektiva var dom iaf för jisses vad hästarna visade upp sig =)

FotoAlle
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har ett suveränt tips som alltid funkar - ha ett bra hästgnägg i din telefon och spela upp så ska du se att även den mest rutinerade tävlingshäst eller disträ ridskolehäst reagerar.

Jag tar mina ljud från www.sounddogs.com - tänk på att välja ett bra ljud, ett aggressivt gnägg är kanske inte så bra :-) Jag har en gnäggsekvens som är en häst som gnäggar högt och sen får svar som funkar väldigt bra.

janehellen80
0

#2 tycker det låter så där m ett team utplacerade längs m banan för att få uppmärksamheten.. för mig låter det som om dom skrämmer hästarna.. Hade dom gjort så m mina hästar hade jag blivit förbannad.. finns humanare sätt att fånga hästars uppmärksamhet…

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

LindaKarlstrom
0

#4. Jag tycker att arabutställningar verkar vara väldigt spciella tillställningar. Visserligen har jag bara varit på en, men där viftades det med låna spön där det var plastpåsar längst ut som prasslade och flaxade, för att få hästarna mer uppblåsta och showiga

Elden
0

#4 Fast jag uppfattade inte en enda häst som rädd utan mer uppspelt och detta är ju under själva uppvisandet och då vill dom ju ha showiga hästar. Kan dock meddela att om man skulle göra så på min kallblodsdam skulle man nog få en rak höger ;)

#5 jag är benägen att hålla med dig.

Elden
0

#3 - toppen bra tips! Ska kolla upp det =)

janehellen80
0

#5 #6 Ja jag fick nog en annan bild av teamet i huvudet… men mina hade nog inte klarat det ;) Hehe …

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande