Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 1679 ggr
Zakaraa
0

Funderingar på nytt kamerahus

Jag har en Canon EOS 1000D och vill väldigt gärna fota hästtävlingar, både inomhus och utomhus. Problememt med 1000D då är ju att ISO:n går högst till 1600 och därför behöver ett ganska ljusstarkt objektiv, och dom är ju inte så jättebilliga om man vill ha bed någelunda bra zoom.

Nu är frågan, ska jag satsa på ett nytt kamerahus som har högre ISO eller ska man satsa på ett "värsting" objektiv?

Vad skulle ni göra om ni vad jag? 
Om ni skulle köpa nytt kamerahus, vilket (Canon)hus rekomenderar ni?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Metinia
0

OBJEKTIV!!! Helt klart! Om du ska köpa ett kamerahus som du kommer att se någon direkt märkbar skillnad i kvaliteten på bilderna med högre ISO måste du ändå gå upp väldigt mycket i prisklass och kommer inte alls märka så stor skillnad som om du köpte ett bra objektiv! Att bara nå högre ISO kommer inte förbättra dina bilder, det gör dem bara brusiga istället för mörka. Så försök ljusa upp bilderna genom att släppa in mer ljus istället för att bara höja ISO:t. Så satsa på bra, ljusstarkt objektiv först, sen kan det vara dags att byta upp sig i kamerahus. (Med dåliga objektiv kommer ett bra kamerahus inte kunna prestera bra heller, så då behöver du ändå bra objektiv för att huset ska bli värt sina pengar).

Zakaraa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur släpper jag in mer ljus då?

För det är ju det att ett ljusstarkt objektiv kostar runt 7000+ och då om man skaffar ett annat kamerahus som i sig är ljuskänsligare kan jag ju satsa på andra objektiv med bättre zoom osv ist för ett som bara är ljuskänsligt?

Metinia
0

#2: Genom större bländare, på ett ljusstarkt objektiv. =)

Men om du har tänkt köpa ett nytt kamerahus, hur mycket har du tänkt att det ska kosta? Jag tvivlar nämnligen på att du kommer få ett som är bättre än det du redan har för under 7000:-, såvida du inte hittar något bra begagnat.

Kamerahus i sig är egentligen inte ljuskänsligare, något sådant finns inte. De är bara mer eller mindre bra på att reducera brus vid höga ISO:n.

Ett objektiv för 7000:- är inte bara bra för att det är ljuskänsligt. Jag kan näst intill garantera (allt beroende på objektiv, men ändå) att det kommer att fokusera snabbare och ge bättre skärpa än ett objektiv för 3000:- med ungefär samma brännvidd.

Vad har du för objektiv i dagsläget?

Zakaraa
0

#3 Ja bländaren på 1000D är ju inte så bra den heller, det blir som sagt otroligt mörka bilder med denna kamera oafsett hur många inställningar jag ändrar.

Min kompis har en 550D som hon köpte för under 5000kr (ny) och den får så mycket bättre bilder inomhus än vad jag får (med samma standard-objektiv)

Jag har i dagsläget Canons "standard" objektiv EF-S 18-55 IS samt ett Tamron AF 55-200 1:4-5.6 Macro (används aldrig inomhus..)

Metinia
0

#4: Fast så vitt jag vet kan inte bländaren direkt vara olika bra på kameror. Hur stor (bra) den blir när du tar bilden påverkas enbart av objektivet.

Skillnaden mellan 1000D och 550D är inte stor, jag är imponerad om du kan se tydliga skillnader mellan dem! Hade du samma inställningar på båda? =)

Nej, jag tycker fortfarande att du ska satsa på ett bra objektiv, jag tror att du i slutändan kommer att få bättre bilder med det än med ett nytt kamerahus.

EDIT: Jag har aldrig sett en jämförelse av 1000D och 550D i brusreducering och dåliga ljusförhållanden. Om du har kvar bilderna du tog med de olika kamerorna får du gärna visa dem! Jag är nyfiken på att se!

Zakaraa
0

#4 Vi kör på samma inställning vid "ratten" (manuell) men eftersom hon kan ändra iso och allt vad det är mer än jag så får ju hon ljusare bilder än vad jag får. Märktes jättetydligt när vi fotade samma motiv samtidigt. För att få "lika" ljusa bilder som hon fick jag använda blixten (och dom bilderna blir ju jättefina.. :P)

Har du något objektiv du kan rekomendera för min kamera?

Haha jag kanske värkar jätte-envis nu men jag försöker bara lära mig :P (och värkar jag elak elelr så ber jag om ursäkt xD Jag är väldigt novis så jag kanske även säger något som är Helt fel xD)

Metinia
0

#6: Nej, nej, det är lugnt, jag uppfattar dig inte som elak på något vis! Alla har olika erfarenheter och kunskaper, vilket alltid är viktigt att respektera och ta till sig på internet (anser jag!). Ingen kan allt, men alla kan något!

Men kollade ni på bilderna på dator sedan? För på kamerans lilla display kommer ni tyvärr inte kunna se så mycket i kvalitetsskillnad skulle jag tro! Och som sagt, jag är väldigt nyfiken på att se en jämförelse med de båda bilderna!

Jag har ett Canon EF 50mm f/1.8 II som är väldigt ljusbra och prisvärt. Men det lämpar sig å andra sidan inte direkt till hästfotografering. Kostar dock bara ca 1000-1200:-. I telezoomväg har jag nu ett Canon EF 70-200 f/4 L, men det skulle nog inte heller hjälpa dig så mycket i det här läget då det inte heller är så ljusstarkt.

Annars har jag hört mycket gott om Tamron 70-200 f/2.8 och Sigma 70-200 f/2.8, kolla in dem! De kostar ungefär hälften av vad Canons original med samma brännvidd och bländare kostar. Tror att Sigma och Tamron ligger på någon stans mellan 7000:- och 10 000:-.

Zakaraa
0

#7 Hehe skönt, har fått höra att jag ibland uppfattats som elak i mina svar även fast jag inte menar det på ett elakt sätt :P 

Ja vi kollade på bilderna i min dator men jag har inga av hennes bilder (oredigerade) kvar så jag har inget som jag kan visa :/

Jag tror jag får titta på de där Tamron och Sigma objektiven då! :)
Kanska kan köpa någon av dem om något år eller så :D

[iissa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm, jag har också en Canon EOS 1000d med objektivet Tamron 55-200mm och jag får jättebra bilder inomhus! Delar med mig av en bild som jag fotade i våras på en hopptävling :)

[iissa]
0

Delar med mig av en till medans jag ändå håller på! Som sagt, fotat dessa med min 1000d och Tamron-objektivet, ser inget som helst fel med ljuset :)

[iissa]
0

Och här var det runt 18:00 i vintras och det var mörkt utomhus. Hade ISO 1600 så lite brusigt blev det men inte mörkt iallafall Oskyldig

Metinia
0

#9-11: Är de bilderna tagna i Bulycke RF:s ridhus? :) Har också varit där och fotat ett par gånger, faktiskt ganska bra ridhus att fotografera i, bättre än genomsnittet!

Zakaraa
0

#9 Vilka inställningar använde du på de där bilderna?
Det ser ut att finnas ganska stora och bra fönster med tanke på ljusreflexerna på hästarna eller är det en synvilla?

Jag försöker leta efter mina ridhusbilder men kan inte komma på vilket datum det var så om ja ghittar kan jag ladda upp men verkar inte som om jag har dom kvar! :/

[iissa]
0

#12 Japp, på Bulycke :)

#13 Det är några fönster längs kanterna högst upp, och på dom översta bilderna så var det ju mitt på dagen :)

Zakaraa
0

#14 okej, vilka inställningar använde du till de där (2 översta) bilderna?

[iissa]
0

Sorry för sent svar, har inte kollat här på ett tag (:

Första bilden:
ISO 1600
Slutare 1/320 sek
Bländare f/4

Andra bilden:
ISO 1600
Slutare 1/250 sek
Bländare f/4

Lindaaxelsson
0

Hur länge har du haft din 1000D? Och hur länge har du fotat hästtävlingar med den? :)

Zakaraa
0

#16 Ah okej då hade du ganska låg slutartid alltså, jag vill ha Frysta bilder och då blir det ju svarta bilder

#17 Kameran har jag haft i Mer än ett år, kommer inte ihåg exakt när, jag fotade Tävlingar för första gången den 8/5 och då utomhus.
Inomhus är det ingen idé att fota

cinna
0

Om man kan lita på det här testet:

http://www.kamerabild.se/nyheter/test-billig-eos-1000d-racker-langt-1.41057.html

så skulle jag nog ha gjort som #1 säger, satsat på ett ljusstarkare objektiv.

18-55 och rörliga motiv i ridhus tror jag är svåra att fånga vad du än har för kamerahus på… Men men, jag ska nog inte lägga mig i det här för mycket då jag själv anser mig vara en nybörjare.Flört

Det verkar finnas en hel del objektiv att välja på ändå om man sätter prislappen runt 7000 kr…

Bifogar bild tagen iofs med en Nikon D90, men med motsvarande objektiv vid GODA ljusförhållanden i ridhus.

f/5, 1/50, ISO 1000

Inga dröminställningar precis om pållen hade rört på sig Flört men det är vad som krävs för att få bra bilder med det objektivet och vad jag kan se på Cyberfoto så har de två kamerorna samma sensor??

[alezan]
0

Det är aldrig lätt att fota i ridhus oavsett utrustning. Eftersom Sverige vintertid är beroende av ridhus och du verkar gilla att fota tycker jag personligen att du bör ta dig en funderare på att uppgradera kamerahuset till ett där du kan få större kontroll på ISO-talet.