Tips när man fotar trav?
Undrar om någon har lite tips vad man bör tänka på m.m när man fotar trav?
Har varit och fotat lite ponnytrav men blir inte helnöjd med resultatet. och då det ofta går sakta på ponnytravet så är det svårt att få det bra.
Vill gräna också ha tips när man fotar stor hästar då jag vill börja göra det också :)
Tycker det är lättare med ponnytrav, just eftersom att det går så långsamt, för då hinner man fota i räck ögonblick.
Jag tycker mest om bilder när alla 4 benen är i luften… Så det kanske du ska satsa på?? ;)
På stortravet gäller det att se till att fokusen sitter 100, sedan att inte ha för lång slutartid så bilderna blir oskarpa, ett tips är att lägga objektet (hästen) i kanten, på så sätt ser det ut som att det går snabbare + man ser vart hästen "är på väg".
Lek med vinkarna och placering, det blir roligare!
Hoppas det hjälpte lite!
Skickar med exempel på det jag beskrev,
Tack för tips! Vet att jag inte ska ha för lång slutartid :) har fotat en hel del hoppning tidigare men då jag har trav som mitt intresse vill jag också fota de :)
#7 canon eos 500D & canon 70-200 f/4L USM :)
#8 okej :-) har du någonstans man kan se mer av dina bilder? :D
#3 Är det på Tomelilla? :-)
#11 japp

#6 de ar ju pa romme! :D awh, har hastar som tavlar dar lite da och da :)
Tank pa att hasten ska heslt ha alla fyra i luften och det ar finast med den oppna sidan bortat om du vill fota rakt fran sidan o forsok inte ha alltfor mycke kraffs bakom.. aven pa banorna finns trots allt okej bakgrunder, typ i kurvorna, varmningsbilder brukar kunna bli bra dar! men i loppen ar de inte samma sak da hor det bara till med typ en oddstavla i bakgrunden ;)
arkivbild, inte vart i sverige sedan september o ja har fortfarande inte fotat trav har..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fotade årets första ponnytävling för mig igår och skickar med ett par resultat jag blev nöjd med :) Färgerna kan vara lite mysko för jag har ljusat upp och ordnat lite.
14# japp det är på romme :-)
där fotade jag trav fösta gången ;)
En grej jag har lärt mig av fotografer som fotar motorsport (och bilar i allmänhet!) är att hjulen aldrig så stå still fall fordonet är i rörelse! Kan ju tänka mig att det borde vara så även i trav, jst för att få fartkänslan.
Att panorera är även en ra idé, efter ett par försök så sitter det :)
Lyck till!
Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson
Vilka fina bilder :) Nu börjar man ju bli intresserad av att pröva och fota något ponny trav eller så, haha :) Vad ska man tänka på när man fotar sånt första gången? Och vart brukar sånna här tävlingar hålla hus (eller vad man ska säga)? Tacksam för svar! :)
#19 tror inte det är applicerbart på bilder inom trav då det är hästarnas position och vinkel som i stort avgör om bilden erbjuder action för betraktaren eller inte. Jollen är mer att räkna in som en statist i bilden.
I största allmänhet verkar det finnas två skolor inom trav och galoppfoto den jag själv är anhängare till och som nog är att betrakta som den största är den man vill se benen oavstt tempo på körningen.
Den andra skolan fokuserar mer på allting ovanför benhöjd och anser att farten i bilderna kommer fram genom att ben och hovar är suddiga.
var iväg för ett par veckor sedan och fotade stor trav för första gången. här har vi ett av dem många resultaten.
tar med en ponnytrabild också
diesel92 bilden i #22 är en jättebra bild #23 hade jag nog försökt beskära lite om jag var du så att ponnyn hamnar lite mer centrerad :)
24#: Tack :). bild ett beskärde jag och bild två orkade jag inte bry mig om då :P
Någon som har tips när man ska fota i regn? Jag ska fota på Åbergs, och enligt vädreprognosen kommer det regna…
26#: jag tog sönder en plastpåse som jag sticker in kameran i. Ha med handduk då kameran blir kall o fuktig. Ha den runt kameran elr torka kameran med den så kameran inte tar skada. Har fotat i regn o de gick bra.
Om det öser ner - låt bli det blir ändå inget bra av det ;)