Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 16-efterbehandling
Läst 1283 ggr
karinlindberg
0

Dubbelexponerade bilder

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Vad tycker ni om dubbelexponeradebilder? Snyggt/fult? Ladda gärna upp egna exempel här!

Själv tycker jag att det kan vara rå-snyggt. Här kommer några exempel som jag själv gjort.. Kom gärna med kritik och tankar!

karinlindberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

karinlindberg
0

karinlindberg
0

karinlindberg
0

Personligen tycker jag att detalj- eller shilouette-bilder gör sig bäst som dubbelexponerade, men försökte mig ändå på ett porträtt i #1..

Kom med tankar och egna bilder nu :D

Mari
0

Jag tycker det kan bli skitsnyggt, kan man göra detta direkt i kameran på något sätt nu när det är digitalt?

På något sätt så tycker jag det känns mer äkta och allra vackras om det har uppkommit av sig själv och inte av att man mixtrat i tex. ps Oskyldig men det kanske är för att jag tidigare fotade mycket med analoga kameror

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

karinlindberg
0

#5 Haha för att vara ärlig så har jag ingen aning om detta.. Inte heller att det kunde uppkomma av sig själv? Haha, well well.. Kan man få se lite exempel? :)

Mari
0

#6 När man använde filmrullar så kunde det ibland blir som så att man tog två bilder på en och samma ruta, att man inte hade dragit fram filmen ordentligt. Jag har tyvärr inga egna bilder att visa.

Jag kom nu på ett sätt man nog kan göra detta med digitala kameror också, man har en låååång slutartid, då kanske man hinner få med flera saker på samma bild :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

NSphoto
0

Det går faktiskt med de digitala kameror utan lång slutartid och trix i PS (: Jag hittade det av en slump i menyerna någonstans i min D7000, minns dock inte vart, men det ska jag ta och kolla upp då jag också tycker det är riktigt snyggt! :)

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

Moalinn
0

du får gärna dela med dig av det sen också, skulle vara roligt att testa :D

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

NSphoto
0

#9, Jag vet inte hur det är för dig, men på "Min Meny" längst ned av menyalternativen så har jag multiexponering där :) Annars har jag lagt till den, och då är det ju bara att gå och leta efter den där det står "Lägg till objekt".

Hoppas jag var till någon hjälp nu =)

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

NSphoto
0

Här är en bild jag bara fotade för att testa, har bara ljusat upp den (var inte så noga med exponeringen) samt förminskat den (: Haha, ni behöver nog inte bry er om motivet/erna… ^^

//Nikita.S

NSphoto
0

Hittade nu vart jag såg den först, den är under Fotograferingsmeny :)

//Nikita.S

Mari
0

Undrar om detta även finns på canon?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

NSphoto
0

#13 Jag kan ingenting om Canons menyer så jag vet faktiskt inte :) Men jag antar att det heter dubbelexponering där också, så om du kollar igenom den så kanske du hittar :)

//Nikita.S

Moalinn
0

hittade, har aldrig ens vetat att det funnits något som hheter såhär eller något.. så ja, tack :D helt grymt jue..

här kommer några av mina test bilder, använde blixt men skit samma.. jag menar, är inomhus och inte direkt på "fotograferingshumör" just nu. Men några test fick det bli.

Coca cola är min bästa vän, och mobilen också såklart!

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

och här är en till :D

Medarbetare på Djurfoto

karinlindberg
0

Coolt! Skulle vara häftigt att testa med hästar i rörelse! Tack för tips :)