Nikon-nybörjare, hjälp!
Jag håller på att bli tokig..
Jag har haft Canon i 5 år och nu har jag skaffat mig en Nikon d7000, men jag förstår inte mycket. Till exempel så kan jag inte ställa in AF-C, punktbelysning, med mera, varför? I stort sett alla alternativ på Anpassa>Autofokus är gråa och går inte att ändra oavsett om jag har på Manuellt fotoläge eller annan, funkar inte vad jag än gör.
Nu behöver jag akut hjälp innan jag skadar kameran! 
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
Står det inget om det i manualen?
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig då jag aldrig har haft en nikon utan just canon. men skulle kunna tänka mig att det ändå är något som inte står i rätt läge för att man ska få behörighet att ställa in nya inställningar.
Det har kanske något med objektivet att göra? Är det inte vissa modeller av nikon där man måste ha autofokus i objektivet för att man inte ska få fokusera manuellt? Kanske hör ihop med det?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag har AF i objektivet och har lusläst manualen utan resultat :) Satt och pysslade med kameran igår och märkte att då jag precis startat den så kan jag ändra dom inställningarna, men om jag går ut därifrån och går in igen då funkar det inte. Himla skumt! Men det kanske får duga tills jag blivit lite klokare :)
Tack iaf! :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Har du ändrat några inställnignar alls? Det går ju att åteställa alla inställningar så att det blir så som det var från början, det kan vara ett alternativ om du inte vet var problemet ligger. Har själv en D7000 men aldrig haft det problemet, men testa att återställa inställningarna.. kanske kan hjälpa :)
Om inte så är det något annat som jag inte vet vad, någon annan kanske kan hjälpa dig här eller så kan du ju gå till någon affär som säljer kamerorna så kanske dom kan kolla på den :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jag förstår dig lite, vi har nikon på jobbet och canon har jag på min egna. Allt är tvärtom! Men man vänjer sig. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med ditt problem :/ Men jag har funderat på om jag ska fråga dig om du vill komma och fota mig och min häst någon dag. Det är jättefin i en av våra hagar nu, och din bilder från tävlingar är så fina :)
#3: Hehe jag har ändrat många inställningar, men får kanske prova att återställa dom. Fast Nikon är så förvirrande så är rädd att jag inte ska hitta tillbaka till inställningarna jag behövt ändra haha :D
#4: Ja, man zoomar åt olika håll och alla knappar sitter fel haha :D Men som sagt, jag vänjer mig nog tillslut! :) Är väldigt nöjd med den annars så.
Åh, så roligt! Tack så mycket :D Det skulle jag gärna göra! :) Det är ju inte så långt ifrån Czanca heller så :) Du kan ju klura mer på det och säga till när isf! :) Men personligen tycker jag utan tvekan att dina bilder är mycket bättre än mina!
\\\\\\\\\\\\\\\\_