Arbetsflöde?
Jag brukar inte fota tävlingar men nu är det aktuellt och jag har en liten fråga till er som gör det regelbundet.
Hur gör ni för att få ut bilderna så fort som möjligt? Lägger ni ut rubbet utan att redigera eller beskära, eller går ni igenom alla, fixar lite och väljer ut vilka som ska visas för att sen kunna visa fler på samma ryttare vid intresse?
Om ni har 1000 bilder från en dag - hur gör ni får att få ut det på webben dagen efter?
Jag har CS5 och LR2
//FotoAlle
Jag lyckas aldrig få ut bilderna dagen efter utan försöker få ut dem inom ett par dagar och helst inom en vecka. Nu senast skäms jag för det är snart två veckor sedan jag var och fotade och jag har inte lagt ut bilderna ännu.
Det jag gör innan jag lgäger ut bilderna är bara snabb redigering så som förminskning och sätter på logga, på bilder som ser bra ut men är för mörka/ljusa ordnar jag till bara snabbt.
Jag försöker skriva tydligt att alla bilderna i arkivet inte är redigerade. Jag lägger också bara ut de bilder jag är nöjda med, inga som är lite suddiga eller då hästen hoppar konstigt osv.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag brukar oftast lägga upp bilderna samma dag som jag fotograferat. Använder Picasa och förminskar, vattenstämplar och autoredigerar. Lägger upp alla bilder, de som inte är värda att spara är redan raderade i kameran.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Tack för bra tips
Jag går också igenom och väljer ut de bästa från varje ryttare. Skriver också att jag har fler om någon är intresserad.
Nu är jag äntligen klar med lördagens bilder och har till och med lyckats skapa ett flashgalleri i Lightroom och fått upp det på webben ;-)
Nu är det söndagen kvar med nästan lika många bilder - ska köra det i Lightroom för att se om jag kanske automatisera stora delar av flödet.
Jag brukar få ut dem max 1-2 dagar efter tävlingen. Använder Picasa som är smidigt, tar bara någon timma för en dags bilder.
De som jag laddar upp på Equipe kan ta lite längre tid då det är mer "jobb" där, dock blir resultatet i deras webbshop bättre än de som hamnar i mitt Picasagalleri.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#4 - det var snabbt, hur funkar det då?
#4 I Picasa kan man autoredigera, förminska och sätta logga på obegränsat med bilder samtidigt. Sedan är det bara att ladda upp dem via programmet direkt på webben. Jättesmidigt!
I Equipe laddas de upp i originalstorlek, dupliceras/förminskas till thumbnails, roteras rätt och sätter logga vid uppladdning. Sedan ska man även matcha upp ekipagen, dvs så rätt bilder ligger under rätt ryttare. Därför tar det längre tid.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag lägger ut mina bilder samma dag, då redigeras de per automatik och förminskas kraftigt :)
vill få det gjort snabbt :)
Lägger ut alla bilder då :)
www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

Brukar oftast få upp bilderna samma dag eller dagen efter. Då jag tar också smaksaks bilder som inte ska ut till försäljning sorterar jag i två mappar i själva huvudmappen för tävlingen. Arkiv och Smaksak, sedan sorterar jag efter det. Bilderna som är dåliga, är redan raderade i kameran.
Redigerar, beskär, förminskar, osv.. senare per automatik med Picasa. Laddar sedan upp i mitt webbalbum som jag också har hos Picasa.
Har en fråga angående ni som använder picasa ,samt picasas vattenstämpel ,det verkar inte finnas någon som helst möjlighet att påverka vare sig stämpels utseende,storlek eller placering ? Eller är det jag som letar på fel ställe ?
Hur man väljer att göra är väl en smaksak men för mig personligen tycker jag att bilder som i slutändan uppenbart kommer att behöva beskäras ser för räliga ut i en webshop och förstår inte varför man som fotograf inte gör det direkt från början.
På en helg brukar vi komma hem med cirka 2500-5000 bilder på minneskorten och de brukar finnas på hemsidan två dar senare. Den här helgen har jag ensam plåtat 6000 bilder (dvs vad som fanns kvar på minneskorten när jag kom hem) och imorgon kommer ytterligare 2-3000 bilder och jag har mer än ett hästjobb framför mig med att gå igenom dessa.
Med undantag för facebook-bildena som har en annan process så selekterar vi och går igenom samtliga bilder, taggar dem och placerar dem i vår databas innan vi lägger upp dem på nätet.
När jag fotar med Elinda Photo och det är flera dagars bilder som ska läggas upp så använder jag Acrobat, där den automatiskti lägger på loggorna, vill ha en större logga som täcker hela bilden därför gör jag så, jag redigerar inte bilderna och jag lägger upp dom i mitt picasa album.
Det kan ta några timmar men tycker det är värt det då min logga syns ordentligt och inte kan redigeras bort.
Jag går inte igenom bild per bild utan de som är under godkänt är redan raderade i kameran, dock kan man ju ha missat någon eller några och raderar dem om jag ser nån.
Jag försöker få upp bilderna på hemsidorna redan samma kväll men annars blir det dagen efter, det känns bäst så.
Det är redan folk som har ringt och frågat efter bilderna innan den sista dagens tävling ens är slut.. Folk kan ha så bråttom..