Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 14-marknadsföring
Läst 1160 ggr
Moalinn
0

ta betalt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej!

det finns säkert minst 100 sånna här inlägg, men jag måste fråga.

jag har precis börjat fotografera hoppning och jag känner mig väldigt mycket nybörjare och allt, men trotts det så kostar det ju att åka fram och tillbaka med buss/bil och sånt så jag har bestämt mig för att om bilderna är bra så tänker jag ta en liten summa pengar, inte mer än 100 kr men tänkte kanske 5-10 kr /bild och kanske resan typ 20 kr eller något, inte mycket men så jag iaf kan få något för allt jag gör.

Men hur gör ni när ni tar betalt? Många sätter väl in på era konton och vad det nu än är, men jag har ju ingenting sånt så hur gör man då?

i need some help here!

kan säga att jag oftast har garanterat människor som vill ha bilder, jag har 3 stycken som vill att jag åker med runt och fotograferar. Eller ja, det är 2 stycken som frågar mig och en av dom åker jag bara dit för att jag övar. Men den ena av dom 2 är min kompis så hon tar jag inte betalt av men den andra är hennes syster så då vill jag faktiskt ha lite betalt så ja, (:

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

mille-star
0

Känner du att fotografering är att få betalt för bilderna så varför inte ta ut ett normalpris istället för 5-10kr per bild?

Moalinn
0

för att jag fortfarande är nybörjare, mina bilder än ännu inte värda det som alla andra tar för sina bilder.

Medarbetare på Djurfoto

[alezan]
0

Gammal tråd men viktigt ämne och här tänker jag spela ut ett gammal och klok-kort för det går inte poängtera nog hur viktigt det är att verkligen ta verklighetsförankrat betalt för sina bilder.

Bara för att man är nybörjare behöver man inte vara en dålig fotograf och vice versa. Däremot så är det man gör när man ger bort eller så gott som ger bort bilder att gräva en grop för sig och för andra.

För när man väl anser sig duktig nog att börja fakturera pengar för sina alster kommer ingen av de tidigare kunderna vilja betala för det som andra gör gratis.

Jag vet inte om hästsportfoto är mer drabbad än annan sport  (fast med tanke på hur många som gladeligen arbetar för kost logi och fickpengar skulle jag inte bli förvånad om det är så).

Det finns flera stora tidningar både i Sverige och utomlands som budgeterar NOLL kronor för bildmaterial för t.ex webbupplagorna eftersom de vet att det alltid finns någon som ger bilderna gratis eller så skiter man helt enkelt i att lägga till en bild till nyheten man rapporterar om.

Moalinn
0

Jag har inte börjat ta betalt än om kommer inte göra det förrän jag kan mer än jag kan just nu.

Vad menar du med om man ger gratis men sen när man ska börja ta betalt så försvinner kunderna för man inte vill betala för det som andra gör gratis? Jag kommer ALDRIG ta betalt för bilderna till mina kompisar, och det är endast kompisar jag ger bilder till, och släkt såklart men dom har inga hästar.

Så det här med ta betalt för bilder kommer jag lägga undan ett tag, dels för att jag inte fotograferar så mycket längre och för att jag inte är redo för det ^^

Medarbetare på Djurfoto

[alezan]
0

Att ge bilder till vänner och bekanta är en sak men idag är det många som nöjer sig med att de blir publicerade och får sitt namn i tidningen och tycker att det är så stort i sig att det räcker. Att man genom detta förfarande undergräver marknaden för befintliga fotografer och sin egen framtid glömmer man bort i processen. Varför ska tidningarna betala för saker de kan få gratis.

kitty79
0

Hoppar in här , vad är vettigt betalt då ?

för en högupplöst digitalfil tex ?

WinterPrince
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5 Jag förstår din synvinkel och håller med dig.

Jag bara funderar på hur jag skulle ha gjort istället. Fotograferade en utställning och med en enkel kompaktkamera och egentligen bara för min egen skull.

Skapade ett album på nätet och hänvisade till det på welshponny.ifokus bara för att det är roligt att se bilder från utställningar.

Ett par hästägare hörde av sig och undrade om dom fick låna bilderna till sina hemsidor. Helt ok för mig sålänge dom skrev mig som fotograf vid bilden.

Skulle jag tagit betalt? Känns helt galet i mitt samvete…