Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 03-kritik-porträtt
Läst 383 ggr
Between
0

Kritik: Porträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har aldrig varit bra på att fota levande varelser , som tex hästar..

men jag undrar vad ni tycker om dom här bilderna.. Ge gärna kritik och säg vad man kan göra för att få de bättre!

Between
0

Bild 2

Between
0

Bild 3

Between
0

Bild 4

Between
0

Bild 5

Anna
0

#0 Bra uttryck, tråkigt beskuren, fult med datumet.
#1 Ser väldigt överexponerad ut i hennes ansikte.
#2 Gissar att den är tagen med mobilkamera? Därav blir kvaliteten tyvärr inte bättre.
#3 Bra uttryck och ganska fin bakgrund. Den bästa av dessa tre tycker jag. Datumet stör dock och hade velat se antingen hela hästen eller bara huvudet så du inte kapar av vid bringan.

Allt som allt kan jag säga:

- Försök att undvika överexponering (för ljusa bilder) och utfrätta områden.
- Tänk på beskärningen, ingen del på hästen ska se avklippt/avkapad ut på ett fult sätt. Antingen hela hästen eller bara huvudet t.ex.
- Försök att ha ögonkontakt med hästen, alltså antingen att den tittar in i kameran eller lite snett bakom kameran, på dig kanske?
- Bakgrunden ska vara så ren och enkel som möjligt. Färgerna i bakgrunden kan du försöka matcha med hästen om det är möjligt.

MVH Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Between
0

Okej =)

Men vad menar du med utfrätta områden? Fatta inte xD

Anna
0

#6 Utfrätta områden är ljusa områden som "smälter ihop" så att man inte ser några detaljer i dessa trakter.

Bifogar en bild där du ser vad jag menar. :)

MVH Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

icerman84
0

Var det bara jag som tyckte första bilden saknade en militär klädd soldat på ryggen? :)

Hade det varit vinter så hade jag velat se en ung tjej på ryggen så som i filmen "mannen som kunde tala med hästar"

Jo jag vet jag är skadad :p