Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 08-analyser-och-diskussioner
Läst 1058 ggr
ElinP
0

Faktura

Jag upptäckte några bilder på hastnet som var stulna från mig, direkt från mitt arkiv där det också stod på bilderna mitt namn och otillåten kopiering faktureras.

Så jag skickade faktura, förra gången jag gjorde det så tog jag 45 kr + 100% för kopiering så 90 kr totalt.
Det tyckte jag var för lite, dom tar ju ändå faktiskt bilden och lägger ut den på nätet.
Så jag tog 160 kr denna gång, lika mycket som en högupplöst bild kostar och la på 100% men nu säger ryttaren att hon endast tänker betala 160kr, inte 320 som jag vill ha.
Vad ska jag göra?

Sedan så har jag en annan fråga, jag hittade en annan bild på hastmet som jag är helt säker att hon har köpt den från mig, men då som webbild för kvaliten var inte så jätte bra och bilden var konstigt beskären, tror då att hon har beskärt bort min logga och använt bilden.
Hur ska jag gå till väga där?

Har inte så stor erfarenhet av fakturor så vill gärna ha lite tips och råd! :)

[TrevorS]
0

Då vänder du dig till Bildombudsmannen.

ElinP
0
Mari
0

säger hon varför hon inte vill betala hela summan du vill ha? Jag skulle nog ändå försöka att få dem att betala

angående den andra bilden, har du meddelat köparen någon gång, eller står det på din hemsida, att webbilderna du säljer ej får beskäras osv för att sedan läggas ut?

För är de inte informerade om det så kan jag tyvärr tycka att de egentligen inte har gjort något fel utan bör då bara få ett informativt brev om att du ej tycker att det är ok, om de är informerade så hade jag skickat en faktura.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Anna
0

Om första fallet - det är ju din bild som ryttaren använt utan ditt tillstånd, så jag ser inte varför hon (som är den som gjort fel i detta fall) skulle ha någonting att säga till om gällande summan du fakturerar henne? Hon har ju inga rättigheter på sin sida. Ge dig inte där.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

ElinP
0

#3 För att visa det hon svara: "Kan absolut betala för bilden men endast  de 160 kr som bilden kostar, då det blivit ett missförstånd. Annars kan jag självfallet genast ta bort bilden och lägga in något annat i annonsen om man inte kan köpa loss den för normalt pris."

Nej men ska prata med den andra, tror inte jag ska kräva betalning där.

#4 Några tips på hur jag ska svara?

Anna
0

#5 Fråga hur det blivit ett missförstånd.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

ElinP
0

#6 Hon sa att hennes mamma la ut annonsen och bilden. Men det är fortfarande hon som står för annonsen men om det inte är hon så får väll hennes mamma betala tycker jag. Det är ju inte min sak vem som tog den och la ut den.

ElinP
0

Någon som har tips om hur jag kan svara?