Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 14-marknadsföring
Läst 1102 ggr
KarinWarnmark
0

Regler för portfolio?

Har försökt att hitta någon liknande tråd här/googlat runt men inte riktigt fått det svar jag sökte efter och därför försöker jag här istället.

Under hösten har jag tänkt att äntligen ta tag och göra en portfolio. En portfolio som inte bara kommer att innehålla hästbilder utan en blandning mellan djur, människor, natur etc. För att min framtida kund ska kunna se helheten och hur jag arbetar som fotograf. Den kommer inte att vara digital på min hemsida utan i pappersformat.

Har en del planerade TFP jobb där de inblandade är medvetna om att bilderna kommer att vara med i min portfolio (papper kommer att skrivas). Men nu undrar jag vad det egentligen är för regler när man väljer ut bilder.

- En portfolio antar jag blir som marknadsföring och då måste man ha tillåtelse från de som är med på bilden?
- Så om jag har en fantastisk bild på ett dressyrekipage jag fotade för ett år sen kan jag inte använda den eftersom att jag inte vet vem det är på bilden..?
- Eller en av mina absoluta favoritbilder från årets semester på två helt randoom människor?

Känner att det är bra att dubbelkolla så jag inte gör klart allt och sen får reda på vad som egentligen gäller, haha.

Tacksam för svar.

Om ni har någon bra sida där det finns mer information får ni gärna länka.

/Karin Warnmark
warnmark.blogg.se

Mari
0

Jag kan ha helt fel men jag är ganska säker på att en portfolio i pappersformat är personlig, den läggs inte ut till allmän beundran utan kommer att visas upp för utvalda personer. Därav ser jag inget fel med att visa upp bilder där människor är identifierbara.

Självklart är det ju jättebra att du redan nu har frågat och fått godkänt av några du ska fotografera, det är alltid bra.

Jag har hört en del fotografer föreläsa och visa upp bilder med random människor på, lika på utställningar om jag förstått dem rätt så har heller inte de frågat om lov, dock har de flesta, om inte alla, dessa fotografer mest inställningen att de inte kommer bli anmälda eftersom bilderna är bra och inte visar personerna i fråga ur någon dålig vinkel mm.

Nu kanske jag bara flummade till det ännu mera Skäms I min portfolio som jag visar på hemsidan (dock ingen just nu men snart!) så har jag valt ut de bilder jag personligt gillar mest och som jag tycker representerar mig själv som fotograf på ett bra sätt. Bland bilderna finns det ett antal ekipage som jag ej frågat om lov då jag ej vet vilka de är. Men kontaktar de mig och vill ha bilden borttagen så kommer de att plockas bort.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

KarinWarnmark
0

Tack så jättemycket för svaret. Ska ta reda på lite mer vad som gäller men eftersom att man inte hittar något av intresse när man söker runt på nätet så kanske det helt enkelt inte är så tydliga regler :)

// Karin
warnmark.blogg.se

Mari
0

#2 Skriv gärna här om du hittar något :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se