Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 10-fototillfällen
Läst 873 ggr
Anna
0

Årets högsäsong som varit

Nu börjar årets högsäsong för oss hästfotografer att tunna ur, även om en del tävlingar kommer fortsätta äga rum under hösten.

Vad har ni fotograferat i år? Har ni utvecklats sedan förra året? Några nya samarbeten eller annat spännande? Berätta!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Mari
0

I våras hade jag många planer och drömmar, jag hade planerat in en tävling nästan varje helg ifrån maj till september. En tävling i April hann jag med, sedan fick jag helgjobb så jag har inte kunnat fotografera ett endaste dugg :'(

Men i våras fick jag bra kontakt med de olika ridklubbarna, så förhoppningsvis har jag ett mer normalt jobb nästa sommar så jag är ledig på helgerna och kan ägna mig åt detta som jag brinner för.

Även fast jag bara fotograferat en tävling tycker jag mig ha utvecklas åt det bättre hållet. Jag har vågat "ta för mig" mera, har inte stått på ett och samma ställe under tävlingen utan rört på mig och försökt få andra vinklar. Även fast jag inte fotograferat så mycket så har jag ändå fått mail och sms med förfrågningar om jag inte ska på den och den tävlingen så jag känner att jag ändå är lite eftertraktad eller vad man ska säga ;)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Moalinn
0

Hm, detta året har varit både bra och dåligt för mig.
Har inte haft hästar runt mig hela tiden eftersom att två av mina systrar har sålt sina hästar som jag va hos hela tiden förra sommaren, och alla andra sommrar innan det.

Men denna sommaren hände det något otroligt, förra året ville jag verkligen ut och fotografera på hopptävlingar, men hade inget bra objektiv så jag fick fortfarande ha det som en dröm. I våras så fick jag kontakt med en som gick i samma skola som mig på låg- och mellanstadiet, och det visade sig att hon åkte runt och hoppade med sin häst en del. Genom henne har jag fått 2 till som ofta vill bli fotograferade vilket är helt underbart. Så jag har verkligen utvecklats och tror även det är genom fotograferingen jag har fått något bättre självförtroende även om jag inte sålt några bilder.

Förra året på hösten så fotograferade jag även för första gången islandshästtävling som gjorde att jag blev ännu mer pepp på att ut och fotografera på hoppbanorna. Och så blev det ju, jag är jätteglad över det!

Ser fram emot nästa år, då hoppas jag att jag kan fotografer ännu mer än vad jag gjort och kameran ska bara slänga ur sig bilder. Drömma går ju, sen om det blir sant det är ju en annan sak! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Mellliie
0

Jag har bara fotat två tävlingar i år, den första gick helt ok och den här vet jag ärligt talat inte vad jag gjort för fel. Hade, vad jag tror, samma inställningar som på den första men ändå vart det struligt.

Förra året var det inte heller mycket fotat, så jag kan inte se någon utveckling direkt från 2010.

Min D60 dog tragiskt i slutet av 2010 och efter det valde jag att ta steget till en D300s, vilket ibland känns helt fel men ibland känns det rätt.

Annars är jag nöjd men privata fotograferingar men tävlingsfotograferingen… näe.

[Sillen-91]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har också bara fotat två tävlingar iår, men sen har jag fotat på Täbygalopp, sambons medryttarhäst och lite annat. Jag tycker att jag har utvecklats just med hästfotograferingen rätt mycket jämfört med förra året. det är riktigt roligt att gå igenom gamla bilder och se hur man förbättras.

Sen har jag uppdaterat kamerautrustningen endel också ;)

Anna
0

Också bara två tävlingar för min del. Har haft mycket annat i sommar.

Nu i augusti var jag och Magdalena Grönneberg officiella fotografer under årets utomhus SM i ponnyhoppning på Grevagården, så det var ju ett lite större jobb som krävde mer. Utöver det var det även en lokal hoppning i våras som jag befann mig på.¨

Annars har jag i år sålt rätt mycket bilder till reklambyråer som hört av sig och sökt hästbilder till olika sammanhang eller till sina kunder, så det har varit mest där jag fått årets inkomst.

Även om jag inte fotograferat så överdrivet mycket tycker jag nog att jag har hittat mig själv mer i år, jag har hittat gamla bilder som jag tidigare aldrig tänkt speciellt mycket på men som jag nu tycker speglar mig som fotograf och faktiskt är riktigt bra.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

KarinWarnmark
0

Året började för min del med ackreditering på Göteborg Horse Show och där blev det väldigt mycket fotande i samband med att jag bloggade på plats under helgen. En fantastisk upplevelse. Det var andra året i rad (samt 13 året jag var där) jag hade presspass vilket gjorde att jag kände till förutsättningarna.

Tyvärr tog den underbara starten på året en snabb vändning då mitt 13-åriga hästliv fick ett dramatiskt avslut som ledde till att jag vände mig bort från tävlingsfotograferingen. Har endast fotat en tävling efter detta men flertalet privatuppdrag (som jag hellre gör dessutom). 

I juni var jag nere i södra Europa och vi åkte förbi det underbara Camargue där jag hade lyckan att stöta på några vita, vackra och vilda hästar. Med i kameraväskan fanns mitt 70-200 och det kom väl till användning under den där sommardagen jag aldrig kommer att glömma.

Med andra ord har året hitills haft sina upp och nedgångar. Efter vårens händelse har jag inte marknadsfört mig eller orkat vara tillräckligt engagerad och min hemsida är inte uppdaterad på ett bra tag. Så där får jag "skylla mig själv". Samt att jag har jobbat heltid på annat håll under juli-augusti. Dock kan det bara bli bättre och under dessa månader har jag samtidigt hunnit fundera på vad jag har för mål med mitt fotograferande. Ibland kan det negativa föra med sig lite positiva saker. Även om det känns svårt för stunden.

/ Karin
warnmark.blogg.se

diesel92
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har varit på 6 tävlingar än så länge i år, mycket tack vare att jag börjat med ponnytrav och det tar upp helgerna, speciellt lördagarna.

Men har utvecklat mig mycket känner jag, visserligen har 5 av dessa tävlingar varit ponnytrav och stor trav men har utvecklat mig enormt inom detta.

Men än är tävlingssäsongen inte slut så jag ska iväg på min "första" dressyrtävling på söndag och sedan kommer det bli ett par tävlingar framöver också. Har bara fotat en dressyrtävling innan och det var typ min första tävling jag fotade någonsin så det ska bli spännande även om jag tycker dressyr är tråkigt xD