Fota på hingstpremiering
Ja på lördag ska jag iväg och fota på en hingstpremiering (kallblod).. Så vad ska man tänka på? Premierinen är utomhus :)
Liiite lång tid i förväg kanske att skapa tråden om det, men ju längre tid i förväg, ju mer tipps hinner jag förhoppningsvis få : )
Ja, det är väl egentligen inte så väldigt mycket speciellt att tänka på förutom det gamla vanliga. ;)
- Bakgrunden
- Ljussättning, var ljuset kommer ifrån och var det hamnar
- Nivå, vara i samma nivå som hästarna
- Hitta smickrande och bra vinklar
Sedan finns det ju hur mycket till som helst, men du vet säkert allt det där redan.
Lycka till iallafall! :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Å vart är premieringen nånstans? :D (OT)
Hästens benställning är viktig, en häst ska stå på ett speciellt sätt vid utsällning/visning, detta är även viktigt på bild. Oftast försöker ledarna till hästarna själva se till att ställa hästen rätt.
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo
Håller med #3, hästen ska stå rätt med öronen spetsade framåt. På sådana platser kan du oftast glömma bra bakgrunder, det är ofta folk/hästar/bilar/hus, etc i bakgrunden så man får hitta det minst dåliga stället.
VAR!?!
Enda premieringen som är nog nära för att jag ska kunna åka till den :P

Åh vad roligt. Jag bor oxå i Luleå. Vart på hersön är det och när börjar det? Måste ju dit:D.
Om jag har förstått det rätt så är det på Luleå ridklubb… kring 9. Är inte 100% säker :P
"Hingstpremiering 28 april 2007 på Luleå Ridklubb, bedömningarna startar kl 9.00 och beräknas avslutas 14.00
Det är 7 nordsvenska brukshästar, 2 irish cob, 3 shire och 4 shetlands ponnyer anmälda."
Detta hittade jag, hoppas det var till hjälp för de som var intresserade :)
Varma Hälsningar
Tack :) Hade bara fått lite info av hon som ville att jag skulle fota hennes hingst. Ett ca tid och att det skulle vara någon stans på hertsön :P
#13 Vänsterfram ska stå innåt en bit, det ska nämligen synas. Det här är korrekt.
http://www.johannalagnevall.com/fotoarkiv/greva070414/a/colnetaboo_9418-2.jpg
En jätte bra artikel av Johanna (Jojjehanna här) http://www.johannalagnevall.com/fotoskola/fotoskola.html
Varma Hälsningar
#14 Precis, med den öppna sidan mot fotografen/domaren. Jättebra "fotoskola" från Johanna också, har läst den flera gånger och är lika intressant varje gång.
Jasså, då har jag fått för mig fel
. Tack för rättelsen!
Det beror på vad det är för ras också. Olika raser har olika traditionella uppställningar.
Jaqueline
#17 Jaså? Det visste jag faktiskt inte. Alltid lär man sig någonting nytt! Någon som har exempel på detta?

#10 & 11 Tack då vet jag. Då vet ni vart jag kommer att vara då:P. Tack för tiden.
#17 & #18 Ja, det stämmer. T ex araberna, saddlebred, tennesse walking horse, morgan mfl.
Varma Hälsningar
#15 mfl Tack! Den fotoskolan skrev jag för länge sen för att typ hjälpa dem i mitt stall med fotograferandet för de tyckte mina bilder blev så mycket bättre än deras (beror ju även på kameran) och så la jag ut den på hemsidan (lite omarbetad) och det blev nog aldrig av att jag egentligen visade dem i stallet den utan de kanske läste den där. Så den är rätt mossig egentligen men får ligga kvar eftersom så många kommenterat att den är bra. Kul den är till nytta än…
Bilderna är ju hemska då de är scannade och urusel kvalitet i dagens jämförelse men jag orkar nog aldrig ändra det…
#20 stämmer, se tex Quarter!
Som jojjehanna sa, Quarter är avlade för sin styrka, då vill man framhäva det i fotot då fotar man lite snett bakifrån. Araber brukar man ställa med frambenen ihop, om jag minns rätt. Man får helt enkelt läsa på om hästrasen innan man fotar :)
Jaqueline
Ja, hästen ska ställas i en rastypisk ställning precis som du säger jaqueline.
Varma Hälsningar
Nåja, antar jag sliper tänka på hur dom ska stå, eftersom det är dom som leder hästarna som ska tänka på det ^^,
#25 lita inte på det du… Dels är det svårt för dem att se hur hästen står för de står ju framför hästen och dels är inte alla så bra på det. En del har väldigt svårt för att ställa upp hästen fint och det är så skönt när det är vana visare som man känner igen och vet att de är noggranna med detta men ofta får man som fotograf hjälpa dem med instruktioner (ett steg fram etc) om man vill att hästen ska stå "perfekt".
#26. Jo men eftersom jag har tänkt passa på att fota när dom står vid dommaren för bedömning, så borde dom se till att ställa sina hästar rätt tycker jag :P
Ja, men då borde du stå vid domarna, annars får du ju fel sida hela tiden, tex den stängda bensidan. Dessutom blir det ofta sämre bilder i ridhus (bakgrund, ljus, etc) än utomhus tycker jag. Tycker även att du ska fråga om du får fota inomhus vid domarna för det är inte säkert. Deras bedömning skulle bli rätt svår om många sprang runt och fotade. Jag har på senare år vågat mig fram ibland, särskilt för enstaka foton, men jag brukar fråga först. För nära domarna bör du nog inte stå, de vill nog inte att något ska "läcka ut" i förväg, dvs visa respekt och tjuvlyssna inte utan gå gärna en bit bort om de "sammanträder" med varandra.
Ja, men jag tänker bara stå vid dommarna när den hingsten jag blivit ombedd att fotografera visas upp. Sen ska jag vara utomhus och fota på bruksprovet dom ska visa upp :)