Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 00-allmänt
Läst 685 ggr
diesel92
0

En allt för vanlig syn?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Denna syn mötte mig på en tävling för inte så länge sen. Tänker inte säga var eller när det var med respekt för ryttaren. Jag började faktiskt fundera varför dem inte startar en skrik, slå, och behandla din häst så illa som det går tävling i stället? Många av dagens ryttare skulle lätt platsa.

Vad tycker ni? Är detta en syn som möter er ofta?

Janinah
0

Jag tycker också det är hämskt! Tyvärr ser man det allt för ofta och att dessa ryttaren vågar kalla sej ryttare/djurvän är riktigt gräsligt.

Jag har oftast sett det bland vuxna men tycker det är ännu värre när jag ser barn/ungdomar göra det, kanske för att dom blivit lärda så om dom har en "bråkighäst", tycker det är jättefel, de borde lära sej vad mjuk hand och en mjuk röst betyder!

diesel92
0

1#: Detta var en ponnyhoppning men 90 % av ryttarna slet, slog eller skrek åt sina hästar. Hade hästarna tur fick dem sig en lätt klapp när dem gick ut från banan. Att sedan höra föräldrarna skrika RID FORTARE då börjar man undra. Ryttaren red i "normal" takt och hade kontroll över sin häst,

eefoto
0

#1 Jag tycker iallafall att det är mycket värre med vuxna som drar och sliter.Barn ser upp till de vuxna och om dom ser ryck och slit är det ju inte speciellt konstigt om dem tar efter och gör likadant som de vuxna gör.

Sen är det väldigt många som får ponnyer långt innan dem skulle ha det.Innan dem har speciellt stor kunskap.Samt att vissa resonerar så att man inte behöver ta lektioner såfort man fått en egen häst.Om då både ryttare och förälder är okunniga blir ju resultatet därefter.

Erika, ~värd på dressyr~

diesel92
0

3#: Jag har faktiskti nte sett många vuxna rida på ett så dåligt sätt som dessa barn. Men föräldrarna är ju en stor bidragande del då det är dem som har gett dem hästar ungarna inte kan hantera.

eefoto
0

#4 Det är väll självklart att de vuxna inte rider lika illa som skräck exemplen bland ponnyryttarna.Vuxna har mera erfarenhet osv.Dem borde rida bättre.

Sen kan jag ju tycka att vissa tränare är lite för snälla och säger inte till på skarpen.Någon måste ju lära dem unga.Om dom lär sig från början att rida och då menar jag att rida på riktigt inte bara hänga med och sköta broms och svängar.Jag tror att problemet egentligen ligger i hur dem blivit lärda från början.Om man lär sig att åka med kommer man ju att fortsätta med det. Jag personligen tycker att man skulle lägga större vikt på att lära dem en bra balanserad sits med bra inverkande hjälper innan man skyndar på med att galoppera och hoppa.Skynda långsamt.

Erika, ~värd på dressyr~

Adrina
0

Håller med er… Men vissa tränare lär barnen/ungdomarna att göra så. Det märker jag rätt mycket när jag rider på ridskola, vissa ridlärare tycker att man ska hålla otroligt mycket med tyglarna och rida fort och svänga snabbt.