Bildstöld av kommunal ridklubb
Gah! Jag har upptäckt att en av ridklubbarna i mitt område har snott en bild utav mig och lagt upp på deras hemsida. Det är en sak när okunniga privatpersoner snor bilder, men när en kommunal ridskola gör det blir jag faktiskt förbannad på att folk inte vet vad de håller på med egentligen.
Nu har jag skickat ett mail till dom och sagt att de får ha kvar bilden om de skriver mitt namn och hemsideadress och frågar nästa gång, eller ta bort bilden. Hoppas att dom svarar.
Tyvärr så är det lika okunniga människor som sköter sidorna även för en kommunal ridskola. Ofta vanliga privatpersoner som ställer upp ideellt.
Hoppas dom antingen lägger in uppgifterna eller tar bort bilden. Och främst, hoppas dom tar lärdom till nsäta gång!
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det är ju så, men att sno en bild på sig själv är en sak tycker jag. Det här är ju en helt främmande person för dom.
Det hoppas jag verkligen, för alla oss fotografer.
Visst har de gjort helt fel, men de kan ha googlat den och tagit i god tro. Sådana här bildstölder beror oftare på okunnighet än att de medvetet knycker just din bild.
Hoppas att det löser sig.
#3 Så är det nog, men då är det dags att de lär sig tycker jag.
Jag tycker det är väldigt konstigt förfarande som #3 skriver om som jag hör på allt fler ställen. Alltså att man googlar och plockar bilder därifrån. Skulle det vara mer rätt att sno någons bild för att man hittar den via google? Jag tror inte folk fattar att dom bilder som man hittar på google är inte googles utan google visar bara ett sökresultat från internet med andra människors bilder. Ser många som skriver "bilden tagen från google", men wtf, google äger inte bilderna, det är ju bara en sökmotor för att hitta flera bilder inom samma "kategori".

#5 Det är något som man mer eller mindre får vänja sig vid, Det enda jag tror är någonlunda effektivt är att "stämpla" sina bilder med en rejäl vatten stämpel eller så får man helt enkelt strunta i att lägga upp dom. Det är så det ser ut och jag tror definitivt inte att det kommer att förändras. Det blir lite som talesättet "tillfället gör tjuven" Jag tror att det kommer att bli väldigt tufft framöver för fotografer som försöker komma in på marknaden. Vår allmänna moral är oerhört urvattnad, vi har fått svårt att skilja på vad som är ok och vad som inte är ok. Tyvärr!
Uffe
#6 Bilden de har tagit är det en stor logga på, men bilden är så liten så det går inte att läsa vad det står.
Har dom svarat?:)
Nej :( Ska nog skicka mailet till ordförande osv också, nu skickade jag till den allmäna mailadress så att säga.
Hade glömde bort detta lite, men kom på det idag. Har inte fått något svar från dem men när jag kollade på hemsidan var bilden borta, så det har läst mailet iaf.
Tråkigt att dom inte kan unna dig ett svar.
Det tycker jag med, men ändå bra av dom att lyssna på en.